Καλωσήλθατε στον Fadomduck2

To παρόν ιστολόγιο αποτελεί φυσική συνέχεια του Fadomduck στο οποίο θα βρείτε συλλογές κειμένων, παραπομπές σε ηλεκτρονικές διευθήνσεις με πολιτικά βιβλία και μουσική, καθώς και μια αρκετά μεγάλη συλλογή με αφίσσες από την Σοβιετική Ενωση (μέχρι και το 1956). Αρχείο με τα άρθρα του Fadomduck #1 θα βρείτε εδώ. O Fadomduck2 όπως και ο προκάτοχος του δηλώνει πως αν και ντρέπεται να κρύψει τις συμπάθειες του, δεν εκπροσωπεί καμμία συλλoγικότητα, παρά μόνο τον εαυτό του. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στο alepotrypa200@gmail.com

Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2020

Η "επανάσταση μέσα στο μυαλό"

Η αριστερή κουλτούρα της δεκαετίας του 1960 κληροδότησε στις επόμενες γενιές ένα σοβαρό μεταφραστικό λάθος.

Το λάθος αυτό συνίσταται στην ιδέα της "επανάστασης μέσα στο μυαλό."

Δεν υπάρχει τίποτε κακό σ' αυτή καθαυτή την ιδέα, εφόσον πρώτα έχει επιτευχθεί με συλλογικό τρόπο η επανάσταση έξω απ' το μυαλό, στην αντικειμενική πραγματικότητα: "επανάσταση μέσα στο μυαλό" ήταν αυτό που ζήτησε ο Λένιν στα τελευταία του κείμενα όταν έκανε λόγο για την ανάγκη ραγδαίας ανάπτυξης της "κουλτούρας" και "παιδείας" των σοσιαλιστών, την οποία και έκρινε αυστηρότατα, ως εντελώς ανεπαρκή για τα πραγματικά καθήκοντα του σοσιαλισμού. Ήταν επίσης αυτό που ζήτησε ο Μάο, με την Πολιτισμική Επανάσταση. Με την λεπτομέρεια όμως ότι είχαν πρώτα ξοδέψει δεκαετίες της ζωής τους εργαζόμενοι ασταμάτητα --και με τελική επιτυχία!-- για την επανάσταση έξω απ' το μυαλό.

Η δυτικοευρωπαϊκή νεολαία, που δεν είχε ιδέα για το πώς να πετύχει την υλικά απτή επανάσταση που είναι αναγκαίο να προηγηθεί της "επανάστασης μέσα στο μυαλό", δεν είχε και την παραμικρή εμπειρία των δυσκολιών και της σκληρότητας της εμπειρίας της επανάστασης έξω απ' το μυαλό. Μετέφρασε λοιπόν τη συνθηματολογία της Πολιτισμικής Επανάστασης, της οποίας έτυχε να είναι σύγχρονη, στα δικά της πολύ στενότερα και πολιτικά οπισθοδρομικά πλαίσια, αφήνοντας έξω τα καθήκοντα της επανάστασης ως συνολικά ανατρεπτικής παρέμβασης στη θεσμική πραγματικότητα και κρατώντας μόνο ένα ατομικοποιημένο πρόταγμα εγκεφαλικής "φώτισης", το οποίο ανέμειξε με αρκετές δόσεις ελευθεριακού ατομικισμού και new age δοξασιών.

Η κυρίαρχη αριστερή κουλτούρα του ύστερου καπιταλισμού στη Δύση (δηλαδή, η "αριστερή" έκφραση της κουλτούρας του ύστερου καπιταλισμού) είναι μια εκφυλισμένη εκδοχή της εκφυλισμένης εκδοχής της επανάστασης που διέδωσαν τα δυτικά ύστερα 60.

Αν σε προηγούμενες δεκαετίες η κουλτούρα αυτή ήταν απλώς αντιληπτή ως εύπεπτα ανώδυνη (και για αυτό αρκετά δημοφιλής), οι συνέπειές της υπό το κράτος των τωρινών περιστάσεων είναι τραγικές: καθώς η φτώχεια και η ανέχεια εντείνονται σε τέτοιο βαθμό που όλοι, ακόμα και οι πιο προνομιούχοι, βρίσκονται ευθέως αντιμέτωποι με το θέαμα συνανθρώπων τους πεταμένων στο δρόμο, να ζητιανεύουν, να τρώνε από τα σκουπίδια, να κλέβουν μόνο και μόνο για να έχουν κάτι να φάνε, να μένουν χωρίς στοιχειώδη υγειονομική κάλυψη και περίθαλψη, η κοινωνία μας ξόδεψε πολύτιμο πολιτικό χρόνο αναζητώντας, μάταια φυσικά και χωρίς καμία λογική, το ανέξοδο όνειρο της "επανάστασης μέσα στο μυαλό", της χειραφέτησης που πιστοποιεί το εγώ για το εγώ, της απόσυρσης, ουσιαστικά, από το τραύμα της πραγματικής ζωής προς κάθε λογής φαντασιώσεις εγκεφαλικής και ψυχικής παντοδυναμίας.

Ήρθε ο καιρός να θαφτεί τελεσίδικα αυτό το μείγμα δυτικής έπαρσης και ατομικιστικής φενάκης: καμία επανάσταση δεν μπορεί να γίνει "στο μυαλό" αν δεν γίνει επίσης έξω από αυτό, στο απέραντα αδρανές και δυσκίνητο πεδίο της πραγματικότητας που τρώει τέτοιου είδους εφηβικές φαντασιώσεις για πρωϊνό. Μόνο αυτοί που έχουν αναμετρηθεί αρκετά με την πραγματικότητα για να σφυρηλατήσουν την συλλογικότητα που κάνει εφικτή την επανάσταση έξω απ' το μυαλό μπορούν να είναι αυθεντικοί δικαιούχοι μιας δεύτερης επανάστασης, που θα αφορά τις πιο βαθιά ριζωμένες αντιλήψεις και έξεις που κληροδότησαν δεκαετίες ζωής στην καπιταλιστική κοινωνία.

Αυτός είναι ένας βασικός λόγος που οι εργάτες, και όχι οι διανοούμενοι, είναι η τάξη που προηγείται έμπρακτα στην αντίληψη ιδεολογικών και οργανωτικών καθηκόντων στην παρούσα φάση, που έχει τον πρώτο λόγο, και την οποία ο ταξικά σκεπτόμενος διανοούμενος γνωρίζει πως πρέπει να ακολουθεί, μαθαίνοντας από αυτή αντί να περιορίζεται στο να τής κάνει άχρηστα μαθήματα. Επειδή ο εργάτης δεν ζει "στο μυαλό" αλλά στην αδήριτη πραγματικότητα, ξέρει πολύ καλύτερα από τον διανοούμενο πώς να πει το αναγκαίο, και πώς να ξεχωρίσει το αναγκαίο. Ξέρει πολύ καλύτερα πώς να διυλήσει, απ' το ατέρμονο πεδίο της πληροφορίας στο οποίο ο διανοούμενος συνηθίζει να χάνεται, αυτό που είναι απαραίτητο να διαδοθεί και να εμπαιδωθεί.

Για αυτό και δεν υπάρχει διανόηση που να είναι ανίκανη να μάθει από την εργατική τάξη. Η διανόηση που αγνοεί την εργατική τάξη δεν είναι διανόηση, γιατί δεν είναι ικανή ανακλαστικής σκέψης, δηλαδή κριτικής σκέψης -- και δεν υπάρχει σκέψη που δεν είναι κριτική. Η σημερινή "διανόηση" είναι, στην συντριπτική της πλειοψηφία, διανόηση που μπέρδεψε τον ναρκισσιστικό αυτοματισμό που τής εξασφάλισαν δεκαετίες σχετικής ευμάρειας και απομάκρυνσης από τα λαϊκά στρώματα με τη σκέψη. Είναι μια μη διανόηση, ανίκανη να καταλάβει ότι είναι πια ουρά και όχι πρωτοπορία της κοινωνίας, για τον απλούστατο λόγο ότι οι ιδέες που διακόμισε εδώ και δεκαετίες ανήκουν στον μεγάλο σωρό διακοσμητικών σκουπιδιών που συσσωρεύει καθημερινά ως προστατευτικό οδόφραγμα η άρχουσα, μεγαλοαστική τάξη.

Η άσκηση πολιτικής πρωτοπορίας δεν είναι κληρονομικό δικαίωμα, ούτε εξασφαλίζεται από σπουδές και πτυχία. Για να ηγηθείς με τρόπο αποτελεσματικό και χρήσιμο για τους άλλους πρέπει πρώτα να μαθαίνεις. Και για να μαθαίνεις, πρέπει πρώτα να είσαι αρκετά ταπεινός απέναντι στο ποιός μπορεί να είναι ο δικός σου δάσκαλος και ποιό το περιεχόμενο των μαθημάτων που χρειάζεσαι.
Πηγή: Lenin reloaded

8 σχόλια:

  1. Κοίτα να δεις τι μου θυμίζει...


    Προλεκαλτ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @Προλεκαλτ:
      -Την προκαταβολική αυτοκριτική του Αντώνη σε ότι έμελλε να γίνει ίσως;

      Διαγραφή
  2. @Προλεκάλτ @TRASH

    Όχι μόνο κι όχι ακριβώς «αυτοκριτική … σε ό,τι [«ό,τι», Γρηγόρη, όχι «ότι»· μάθε, σε παρακαλώ, να ξεχωρίζεις τον ειδικό σύνδεσμο «ότι» από την αναφορική αντωνυμία «ό,τι»] έμελλε να γίνει ίσως»: μάλλον ή περισσότερο απόδειξη ότι οι κάθε λογής «αμερικανιές» με όσο «ευπρεπές» περιτύλιγμα κι αν σερβίρονται, νομοτελειακά καταλήγουν στην αυτοαποκάλυψη, έστω κι αν περνάει για κάποια χρόνια η μπογιά τους… Και καλά έκανες, Γρηγόρη, κι ανέσυρες την ανάρτηση με ευκαιρία, φαντάζομαι, την ονομαστική γιορτή του συγγραφέα.

    Άγρυπνος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @Άγρυπνος:
      Όσες παρατηρήσεις και αν του κάνεις, και όσο, πιστεύω πως ο αυτόματος διορθωτής του Blogger, δύσκολα θα μάθει επιτέλους να ξεχωρίζει το ό,τι του ο,τιδήποτε, από το ότι του πως. Εγώ τουλάχιστον δεν τα έχω καταφέρει ακόμη...

      Για τα υπόλοιπα τώρα, όπως έχω ξαναπεί, όταν βλέπω κάτι ενδιαφέρον, προσπαθώ να ξεχάσω το ποιός είναι, ή τις υπόλοιπες αντιρρήσεις του συγγραφέα του.
      Και το παραπάνω είναι αρκετά ενδιαφέρον, και μάλιστα αφού καταπιάνεται με ένα ζήτημα, που και επίκαιρο το θεωρώ, και πολύ μικρή ενασχόληση με αυτό υπάρχει αναλογικά.

      Διαγραφή
    2. @TRASH

      … και πολύ μικρή ενασχόληση με αυτό υπάρχει αναλογικά.

      Όχι εντελώς, δες αυτά, λ. χ.:

      http://libgen.io/book/index.php?md5=71ca8b109552dc7ef2ac59c1a9e8147d

      http://libgen.io/book/index.php?md5=25d9616ba651b024f04f04815c270555

      http://www.mediafire.com/file/as0beanca72s337/%CE%A1%CF%8C%CE%B6%CE%B5%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%BB_%CE%88._-_%CE%A3%CF%84%CF%8C%CF%87%CE%BF%CF%82_%CE%B7_%CF%86%CE%B8%CE%BF%CF%81%CE%AC_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B4%CE%AE%CF%83%CE%B5%CF%89%CE%BD_%281979%2C_%CE%A3%CF%8D%CE%B3%CF%87%CF%81%CE%BF%CE%BD%CE%B7_%CE%B5%CF%80%CE%BF%CF%87%CE%AE%29.pdf

      Εγώ τουλάχιστον δεν τα έχω καταφέρει ακόμη...

      Για να τα καταφέρεις στην συγκεκριμένη περίπτωση, χρειάζεται να μάθεις να διακρίνεις μεταξύ άκλιτου (όπως είναι ο σύνδεσμος) και κλιτού (όπως η αντωνυμία) μέρους του λόγου στην σύνταξη. Έπειτα το «οτιδήποτε» στα νέα ελληνικά δεν παίρνει κόμμα, αφού είναι πάντα αντωνυμία και δεν χρειάζεται ορθογραφική ρύθμιση διαφοροποίησης, καθώς συμβαίνει με το ότι/ό,τι που άλλοτε είναι σύνδεσμος κι άλλοτε αντωνυμία.

      Άγρυπνος

      Διαγραφή
    3. @Άγρυπνος:

      Επί της ουσίας, εξακολουθώ να πιστεύω πως υπάρχει πολύ μικρή ενασχόληση ΑΝΑΛΟΓΙΚΑ, και αυτό δεν αλλάζει με τρία (ή περισσότερα) λινκ, όταν ο κύριος ιδεολογικός αντίπαλος της εποχής (εκτός του ανοιχτού φασισμού πάντα) είναι μάλλον το μεταμοντέρνο παρά ο παραδοσιακός οπορτουνισμός.
      Αλλά αυτή είναι μια πολύ μεγάλη κουβέντα.

      Όσο για λινκ, τα δλυο πρώτα δεν ανοίγουν, και ο Ρόζενταλ είχε ασχοληθεί πράγματι (έχει γράψει και άλλα επάνω σε αυτό), αλλά είναι μάλλον ξεχασμένος στις μέρες μας.
      _________

      Για τα διαδικαστικά (το "μάθε ρε γράμματα"), ρίξε λίγο μια ματιά στο τι ακριβώς γράφεις, όσο και στο ύφος με το οποίο τα γράφεις, γιατί κουράζεις χωρίς λόγο.
      Εγώ στο τρυπάκι δεν θα μπω πάντως (και ο νοών-νοήτω)...

      Διαγραφή
    4. Σύντροφοι, θα ήθελα να κάνουμε σήμερα μια συζήτηση πάνω στο θέμα: ποια είναι τα βασικά καθήκοντα της Ένωσης της Κομμουνιστικής Νεολαίας και σε σύνδεση μ’ αυτό, τι λογής πρέπει να είναι οι οργανώσεις της νεολαίας στη σοσιαλιστική Δημοκρατία γενικά.

      […]

      Εξετάζοντας λοιπόν απ’ αυτή την άποψη το ζήτημα των καθηκόντων της νεολαίας, πρέπει να πω ότι τα καθήκοντα αυτά της νεολαίας γενικά και των ενώσεων της Κομμουνιστικής νεολαίας και κάθε είδους άλλων οργανώσεων ιδιαίτερα, θα μπορούσαν να εκφραστούν με δυο λόγια: το καθήκον της νεολαίας είναι να μαθαίνει.

      Φυσικά, αυτό είναι απλώς «δυο λόγια». Δεν δίνει ακόμη απάντηση στα κύρια και στα πιο ουσιαστικά ερωτήματα: τι πρέπει να μαθαίνει και πώς να μαθαίνει; Εδώ όμως όλο το ζήτημα είναι ότι μαζί με το μετασχηματισμό της παλιάς καπιταλιστικής κοινωνίας, η εκπαίδευση, η διαπαιδαγώγηση και η μόρφωση των καινούργιων γενιών που θα δημιουργήσουν την κομμουνιστική κοινωνία, δεν μπορεί να είναι οι παλιές. Η εκπαίδευση, η διαπαιδαγώγηση και η μόρφωση της νεολαίας πρέπει να ξεκινούν από το υλικό που μας άφησε η παλιά κοινωνία. Τον κομμουνισμό μπορούμε να τον δημιουργήσουμε μόνο με το σύνολο των γνώσεων, των οργανώσεων και των θεσμών, με εκείνο το απόθεμα των ανθρώπινων δυνάμεων και μέσων, που μας έμειναν από την παλιά κοινωνία. […]

      […] Θα κάνατε όμως τεράστιο λάθος, αν δοκιμάζατε να βγάλετε το συμπέρασμα ότι μπορεί να γίνει κανείς κομμουνιστής, χωρίς να αφομοιώσει ό,τι έχει συσσωρεύσει η γνώση του ανθρώπου. Θα ήταν λάθος να νομίζετε ότι είναι αρκετό να αφομοιώσετε τα κομμουνιστικά συνθήματα, τα συμπεράσματα της κομμουνιστικής επιστήμης και δεν χρειάζεται να αφομοιώσετε το σύνολο των γνώσεων, που επακόλουθό τους είναι ο ίδιος ο κομμουνισμός. Ο μαρξισμός είναι παράδειγμα, που δείχνει πώς βγήκε ο κομμουνισμός από το σύνολο των ανθρώπινων γνώσεων.

      […]

      Δεν μας χρειάζεται ο παπαγαλισμός, μας χρειάζεται όμως να αναπτύξουμε και να τελειοποιήσουμε τη μνήμη κάθε σπουδαστή με τη γνώση των βασικών γεγονότων, γιατί ο κομμουνισμός θα γίνει κάτι το κούφιο, θα γίνει κούφια ταμπέλα, ο κομμουνιστής δεν θα είναι παρά ένας απλός καυχησιάρης, αν όλες οι αποκτημένες γνώσεις δεν ξαναδουλευτούν μέσα στη συνείδησή του. Πρέπει όχι μόνο να αφομοιώσετε αυτές τις γνώσεις, αλλά να τις αφομοιώσετε έτσι, που να μπορείτε να τις εξετάζετε κριτικά, για να μην παραφορτώνετε το μυαλό σας με άχρηστη σαβούρα, αλλά να το πλουτίζετε με τη γνώση όλων των γεγονότων, που όποιος δεν τα ξέρει δεν μπορεί να είναι σύγχρονος μορφωμένος άνθρωπος. Αν ένας κομμουνιστής θα ήθελε να παινευτεί για τον κομμουνισμό του με βάση τα έτοιμα συμπεράσματα που απόκτησε, χωρίς να κάνει μια πολύ σοβαρή, πολύ δύσκολη και μεγάλη δουλειά, χωρίς να μπει στο νόημα των γεγονότων που είναι υποχρεωμένος να τα δει κριτικά, αυτός ο κομμουνιστής θα ήταν αξιοθρήνητος. Μια τέτοια επιπολαιότητα θα ήταν πάρα πολύ ολέθρια. Αν ξέρω ότι ξέρω λίγα, θα πετύχω να μάθω περισσότερα. Αν όμως ένας άνθρωπος λέει ότι είναι κομμουνιστής και ότι δεν του χρειάζεται να ξέρει τίποτε σταθερό, απ’ αυτόν δεν θα βγει τίποτε που να μοιάζει με κομμουνιστή.

      Β. Ι. Λένιν, «Τα καθήκοντα των Ενώσεων της νεολαίας» (2 του Οκτώβρη 1920), πρβ. Άπαντα, τόμος 41 (Μάης–Νοέμβρης 1920), Εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», Αθήνα 1983, σελ. 298, 301, 303, 305· οι υπογραμμίσεις με ορθά ημίμαυρα είναι δικές μου.

      Και για την αντιγραφή:

      Άγρυπνος

      Διαγραφή
    5. @Άγρυπνος:
      Βρίσκεις εσύ πως το παραπάνω σχόλιο είναι εντός των κανόνων σχολιασμού του μπλογκ;
      (εντός θέματος δηλαδή, δεν λέω κάτι άλλο...)

      Διαγραφή

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου, άν δεν υπάρχει εγγραφή στον blogger ή άλλη διαδυκτιακή υπηρεσία (βλέπε όροι σχολιασμού στο πάνω μέρος της σελίδας).
Ανώνυμα και υβριστικά σχόλια μπορούν να διαγράφονται χωρίς άλλη προειδοποίηση.