Καλωσήλθατε στον Fadomduck2

To παρόν ιστολόγιο αποτελεί φυσική συνέχεια του Fadomduck στο οποίο θα βρείτε συλλογές κειμένων, παραπομπές σε ηλεκτρονικές διευθήνσεις με πολιτικά βιβλία και μουσική, καθώς και μια αρκετά μεγάλη συλλογή με αφίσσες από την Σοβιετική Ενωση (μέχρι και το 1956). Αρχείο με τα άρθρα του Fadomduck #1 θα βρείτε εδώ. O Fadomduck2 όπως και ο προκάτοχος του δηλώνει πως αν και ντρέπεται να κρύψει τις συμπάθειες του, δεν εκπροσωπεί καμμία συλλoγικότητα, παρά μόνο τον εαυτό του. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στο alepotrypa200@gmail.com

Τετάρτη 10 Απριλίου 2013

Εγώ το ΑΑΔΜ, το 15ο και άλλες ιστορίες #4



Συνέχεια από το προηγούμενο
(Εδώ το 1ο και  το 2ο μέρος)

Οι συμμαχίες


Αφού λοιπόν εξετάσαμε τις ιδεολογικές παραμέτρους κάποιων απόψεων, όσο και τα συναισθηματικά τρικ που λειτούργησαν αυθόρμητα ή χρησιμοποιήθηκαν επιτηδευμένα, ας πάμε να εξετάσουμε λίγο και τις πιο συγκεκριμένες «τακτικές» αιτιάσεις. Η επιστολή του Ν.Μπογιόπουλου τις ταξινομεί κατά κάποιο τρόπο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως έχει ο ίδιος και κάποια προσωπική ευθύνη και για όλα όσα ειπώθηκαν επ’αφομής της προσυνεδριακής του τοποθέτησης.  Ενδιαφέρον είχαν ακόμη και οι κουβέντες που προέκυψαν σε δύο τουλάχιστον μπλογκ (εδώ και εδώ) με αφορμή την επιστολή αυτή.
Θα την χρησιμοποιήσουμε λοιπόν και εμείς, όχι για να απαντήσουμε βέβαια στον ίδιο τον συγγραφέα της προσωπικά (πολιτικά είναι τα ζητήματα άλλωστε), αλλά για να δούμε αν και κατά πόσο στέκονται αυτά τα επιχειρήματα, που καλώς ή κακώς έδειξαν να πατάνε πάνω στις αντιλήψεις και αρκετών άλλων ανθρώπων γύρω από, ή και μέσα στο Κόμμα. Ας δούμε λοιπόν τι ζητήματα βάζει:

  1. δεν μπορούμε να χτίσουμε συμμαχία στην αντίθεση καπιταλισμός – σοσιαλισμός
  2. Η Λαϊκή Συμμαχία, που δεν είναι πολιτική, δεν συμμετέχει σε εκλογικές μάχες,
  3. με τη δράση σε κοινό πλαίσιο των ΠΑΜΕ, ΠΑΣΕΒΕ, ΠΑΣΥ, ΜΑΣ», είναι «συμμαχία» μόνο με τον εαυτό μας.
  4. Εκλογές -«απ' τα αποτελέσματα των εκλογών εξαρτάται κατά πολύ και η ανάπτυξη του κόμματος».
  5. «Πλατείες»-«δεν πληρώνω»: Εμείς είπαμε: Δεν πληρώνω, αλλά πρώτα λαϊκή εξουσία. Χρέος. Εμείς είπαμε: Οχι στο χρέος, αλλά στη λαϊκή εξουσία. Ευρώ - ΕΕ. Εμείς είπαμε: Δεν αρκεί το όχι στην ΕΕ, χωρίς το «ναι» στη λαϊκή εξουσία. Μνημόνιο. Εμείς είπαμε: Δεν φταίει το μνημόνιο, αλλά ο καπιταλισμός, η κρίση και ότι δεν έχουμε λαϊκή εξουσία.
  6. Η ταξική ανάδειξη του εξαρτημένου χαρακτήρα του ελληνικού καπιταλισμού
  7. διασύνδεση του ταξικού με το πατριωτικό
  8. Δημοσιεύματα όπως το διήγημα για το δολοφόνο του 15χρονου, τα «πέρασε για λίγο από τον ΔΣΕ» για τον Μίσσιο, ανιστόρητες αναφορές ότι «το ΚΚΕ καμία σχέση δεν έχει με την αριστερά»,
  9. εμείς δεν είμαστε Μπλανκιστές ώστε να αδιαφορούμε για τη λαϊκή πλειοψηφία
Το (1) έχει τεράστια σημασία, και από εκεί κατά την γνώμη μου προκύπτουν και όλες οι υπόλοιπες ιδεολογικές (και όχι τακτικές) διαφωνίες.
Κατά την δική μου άποψη, η ό,ποια συμμαχία δεν μπορεί παρά να χτιστεί επάνω στην κυρίαρχη κάθε φορά αντίθεση (βλέπε και μία πολύ καλή ανάλυση πάνω σε αυτό από το Dies brumalis).
–Τι έλεγε το πρόγραμμα του 1996 πάνω σε αυτό;

«...στην εποχή μας , [...] η πάλη των τάξεων κατευθύνεται στην λύση της βασικής αντίθεσης κεφαλαίου-εργασίας...» (Σελ.25,Γ. Ο χαρακτήρας της επανάστασης)

Αρα λοιπόν και το πρόγραμμα του 15ου ακριβώς την ίδια βασική αντίθεση προσδιόριζε.
Και ας δούμε και κάτι άλλο. Το ΚΚΕ προσδιόρισε ως minimum τον σοσιαλισμό επειδή ένα πρωί ξύπνησε στραβά ο Μαΐλης, ή υπάρχει μία ολοκληρωμένη ανάλυση που αποδεικνύει πως τίποτε λιγότερο από αυτό δεν μπορεί να ανακουφίσει καν τον λαό;

Μπαίνει εν ολίγοις το ερώτημα: Είναι δυνατή μία οποιουδήποτε άλλου τύπου καπιταλιστική (αφού δεν βάζουμε άμεσο στόχο τον σοσιαλισμό είπαμε) διαχείριση που θα μπορούσε να ανακουφίσει έστω, τα λαϊκά στρώματα εν μέσω καπιταλιστικής κρίσης;

 Εδώ η απάντηση είναι μονολεκτική και είναι καταφανώς όχι! Για τον απλό λόγο πως ο καπιταλιστής για να επενδύσει θέλει να εξασφαλίσει το μέγιστο κέρδος. Αυτό σε απλά ελληνικά σημαίνει οκληρωτικό εξανδραποδισμό της εργατικής τάξης σε περίοδο καπιταλιστικής κρίσης -και προκειμένου να την ξεπεράσει-, εφόσον η οικονομική (δηλαδή η πραγματική) εξουσία παραμείνει στα χέρια του. Σε οποιαδήποτε άλλη δηλαδή, πλην του σοσιαλισμού,περίπτωση. Το όρια του τι θα μπορούσε να κάνουν πραγματικά συμμαχίες με «ενδιάμεσους στόχους», τα είδαμε στην Κύπρο. Ο,ποιοσδήποτε λοιπόν επαναφέρει τέτοια ζητήματα, απλά εθελοτυφλεί. Όταν το δίλημμα που η πραγματικότητα βάζει επιτακτικά στο σήμερα είναι το «σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα», το να θες να χτίσεις συμμαχίες στην βάση του «ολίγην από σοσιαλισμό και ολίγην από βαρβαρότητα» είναι τουλάχιστον εκτός τόπου και χρόνου...

Το (2) είναι αρκετά περίεργο να μπαίνει καν σαν ζήτημα, και μάλιστα καινούριο. Πόσες φορές στην ιστορία του κατέβηκε το ΚΚΕ σε εκλογές με συμμαχικά σχήματα μετά την μεταπολίτευση; Μία το 1974 με την «ενωμένη αριστερά» όπου απέσπασε τα ίδια σχεδόν ποσοστά με αυτά τα οποία πήρε όταν κατέβηκε μόνο του ως ΚΚΕ το 1977 (9,47% και  9,36% αντίστοιχα), και μία με τον "ΣΥΝασπισμό της αριστεράς και της προοδου",από μία περίοδο που κανείς μέσα ή γύρω από το Κόμμα δεν θέλει να θυμάται, και που κόντεψε να οδηγήσει στην αυτοδιάλυση του. Από που λοιπόν η πρεμούρα των εκλογικών συμμαχιών που ποτέ δεν ύπηρξαν και από τις πάγιες τακτικές του ΚΚΕ, και όταν έγιναν είχαν μηδενικά ή και καταστροφικά ακόμη αποτελέσματα;

Ακόμη πιο «περίεργο» βέβαια είναι να βάζεις «ζήτημα εκλογικών συμμαχιών» όταν ο ίδιος αναγνωρίζεις πως ουδείς τέτοιος δυνητικός σύμμαχος υφίσταται. Δεν είναι δηλαδή παράξενο (για να μην πω παράλογο) να κατηγορείς κάποιον πως "δεν έχει πολιτική συμμαχιών" με αυτούς που ...δεν υπάρχουν;  
-Είναι κάτι τέτοιο λογικό;
-Ή μήπως τελικά κάτι έχουν στο μυαλό τους, κάποιοι τουλάχιστον (και δεν αναφέρομαι στον Μπογιόπουλο φυσικά) από αυτούς που βάζουν το ζήτημα, αλλά δεν το λένε ανοιχτά; 
Κάποιοι άλλοι  πάντως το λένε...

Αλλά για αυτό στην επόμενη συνέχεια...

11 σχόλια:

  1. (To σωστό είναι αυτό. Μπορεί να σβηστεί το αρχικό σχόλιο, καθώς και αυτό που είναι μέσα σε παρένθεση)

    Κατά την δική μου άποψη, η ό,ποια συμμαχία δεν μπορεί παρά να χτιστεί επάνω στην κυρίαρχη κάθε φορά αντίθεση



    Γι' αυτό λέμε ότι η συμμαχία στηρίζεται πάνω στις αντικαπιταλιστικές δυνάμεις και τις αντιμονοπωλιακές και εδώ πρέπει να γίνει ένας συμβιβασμός. Πού εκφράζεται ο συμβιβασμός; Ο συμβιβασμός δεν εκφράζεται στα μέτωπα πάλης. Εκεί θα φτιάχνεις κοινό πλαίσιο. Ο συμβιβασμός εκφράζεται στο θέμα της εξουσίας. Στο θέμα της εξουσίας, αυτό που μπορεί να υιοθετήσει η Λαϊκή
    Συμμαχία είναι η ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων, η αποδέσμευση από την ΕΕ και το ΝΑΤΟ, η κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων -δεν τους βάζεις να συσπειρωθούν σε κάθε μορφή ιδιοκτησίας-, και στη μονομερή διαγραφή του χρέους. ... Είναι συμβιβασμός ο οποίος βοηθάει τη συγκέντρωση δυνάμεων, παίρνει υπόψη τις διαφορές.

    Αλέκα Παπαρήγα 29 Μαρτίου 2013 - Παρουσίαση θέσεων του 19ου Συνεδρίου στο Περιστέρι


    δεν μπορούμε να χτίσουμε συμμαχία στην αντίθεση καπιταλισμός – σοσιαλισμός
    Νίκος Μπογιόπουλος 31 Μαρτίου 2013


    α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @α.:
    Και κατά την δική μου.
    «...στην εποχή μας , [...] η πάλη των τάξεων κατευθύνεται στην λύση της βασικής αντίθεσης κεφαλαίου-εργασίας...» (Σελ.25,Γ. Ο χαρακτήρας της επανάστασης)
    Από το πρόγραμμα του 1996

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Υπάρχει μια σύγχυση μεταξύ Λαικής εξουσίας και σοσιαλισμού-δικτατορίας του προλεταριάτου. Το συνέδριο δε λέει πως καλεί "να χτίσουμε συμμαχία στην αντίθεση σοσιαλισμός-καπιταλισμός"(είναι ήδη θολά ειπωμένο από το Ν.Μ.). Αλλο η Λαικη εξουσία(που περιγράφει σύντομα η Α.Π. με τις 4 κατευθύνσεις) και άλλο ο σοσιαλισμός που προϋποθέτει ότι το μέτωπο της Λαικής συμμαχίας θα μετατραπεί σε επαναστατικό και θα κρίνει το βηματισμό προς το σοσιαλισμό. Δεν είναι φυσικά δυνατό να καλείς σε συμμαχία μικροαστικά στρώματα, που έχουν φτωχοποιηθεί μεν αλλά δεν έχουν απαρνηθεί την ατομική ιδιοκτησία και την ιδεολογία που τη συνοδεύει, λέγοντας τους πως θα ασκείς εξουσία ως εργατική τάξη όπως συμβαίνει στη δικτατορία του προλεταριάτου και πως θα κοινωνικοποιήσεις τα πάντα. Οι μίνιμουμ όροι είναι: Σε αντικαπιταλιστική-αντιμονοπωλιακή κατεύθυνση(αναγνωριση από τους συμμαχους ότι υπεύθυνος για την κρίση είναι ο καπιταλισμός και επομένως δεν μπορεί να παλεύουμε για τη σωτηρία του) 1. Κοινωνικοποίηση βασικών τομέων οικονομίας και μονοπωλίων κρίσιμων(και όχι των πάντων) 2.Εξοδος απο ιμπεριαλιστικούς μηχανισμούς(ΝΑΤΟ,ΕΕ,ΕΚΤ κλπ) και μονομερής διαγραφή του χρέους 3.Κεντρικός σχεδιασμός της οικονομιας από τη Λαική εξουσία.
    Οι υπόλοιπες λεπτομέρειες και συνθήματα θα κριθούν φυσικά τότε, στη διάρκεια της επαναστατικής κατάστασης. Ο "ορισμός" της επαναστατικής κατάστασης(δεν θα μπορούν να κυβερνησουν, δεν θα θέλουμε να κυβερνηθούμε από αυτούς) απαντά στο ποιας ποιότητας προβλήματα θα τεθούν τότε που φυσικά δεν μπορούν τώρα να γίνουν εύκολα κατανοητά και αποδεκτά από μεγάλες λαικές μάζες.
    (Να μην ξεχνάμε ποτέ ότι αντικειμενική προυπόθεση για την επανάσταση είναι η ύπαρξη επαναστατικής κατάστασης που φυσικά δεν μπορεί να προβλεφτεί)

    Πηγαίνοντας ανάποδα: Μπορεί να υπάρξει λύση εκτός αυτού του πλαισίου; Δηλαδή 1.Χωρίς κοινωνικοποίηση βασικών τομέων και μονοπωλίων και κεντρικό σχεδιασμό; ΟΧΙ γιατί δεν είναι δυνατό να αφήνεις τα κλειδιά της οικονομίας σε εκείνους που δημιούργησαν την κρίση πιστεύοντας ότι θα τους ελέγχεις με το κοινοβούλιο ενώ όλο το νομικό πλαίσιο που θα οδηγείται από την ΕΕ θα ΔΟΥΛΕΎΕΙ για τους καπιταλιστές και τα μονοπώλια. Ειναι σκέτη κοροϊδία. 2.Είναι δυνατό να κάνεις βήματα προς την όποια "ανατροπή" εντος ΕΕ,ΝΑΤΟ,ΕΚΤ; Μόνο αν θέλεις να κάνεις βήματα στο προαύλιο της φυλακής ή σε νέα Μακρονήσια γιατί έχοντας αυτούς στα πόδια σου μόνο αυτό μπορεί να είναι το αποτέλεσμα. Η αν θέλεις απλά να πας στην ΑΝΑΤΡΟΠΗ του MEGA να πεις τον πόνο σου.
    Τέλος ποιό μπορει να είναι πιο ισχυρό ως μέτωπο(όχι μόνο αριθμητικά αλλά και σε ένταση και δυναμισμό); Ενα μετωπο ταξικών δυνάμεων και συμμάχων τους "μισοπρολετάριων" που θα παλεύουν για την ζωή και την επιβίωση τους απέναντι στον ταξικό εχθρό που θα παλεύει να τους εξοντώσει για να επιβιώσει αυτός διατηρώντας την εξουσία του, ή ένα μέτωπο κομμάτων γενικά(με ΑΝΕΛ ή και ΔΗΜΑΡ μέσα που βγαζουν σπυράκια μόλις νοιώθουν ανάσα προλεταριακή) που θα μιλούν για κατάργηση μνημονίων όπως την εννοεί ο καθένας ξεχωριστά και που μόλις βρεθούν προ κάποιας αποφασιστικής σύγκρουσης θα διαλυθούν εις τα εξ ων συνετέθησαν ή θα κάνουν ότι μπορούν για να την αποφύγουν; (Η τελικά απλά θα καταλήξουν να τα κάνουν πλακακια με την εξουσία και θα πουν πως "ο λαός νίκησε")
    Η απάντηση είναι φανερή νομίζω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @Γιώργος Σαρρής:
      Δεν υπάρχει καμμία σύγχιση μεταξύ «Λαϊκής εξουσίας» και σοσιαλισμού.

      « Με τον όρο «λαϊκή εξουσία» δεν εννοούμε κάποιο ενδιάμεσο στάδιο ανάμεσα στον καπιταλισμό και τον σοσιαλισμό. Η λαϊκή εξουσία είναι ο σοσιαλισμός. ...»

      Τα παραπάνω δεν είναι κάποια δικά μου συμπεράσματα, αλλά η κατά γράμμα μεταφορά της απάντησης της ΓΓ του ΚΚΕ στην σχετική ερώτηση (ποιά διαφορά έχει η λαΊκή εξουσία από τον σοσιαλισμό), πριν 2-3 χρόνια σε ανοιχτή σύσκεψη της αχτίδας βιομηχανικών εργατών που έτυχε να παρίσταμαι. Άρα όσον αφορά την αντίληψη του ΚΚΕ, και όχι την δική μου ή την δική σου, πάνω στο ζήτημα, το θέμα είναι λυμένο.

      Νομίζω πως η σύγχιση προκύπτει από το εξής. Ενώ ανάμεσα στον καπιταλισμό και τον σοσιαλισμό δεν υπάρχουν (σύμφωνα με την διδασκαλία των κλασσικών) ενδιάμεσα στάδια, υπάρχει η τάση να θεωρούμε τον σοσιαλισμό ως παγιωμένο και συγκεριμένο κοινωνικό σύστημα ενώ δεν είναι. Εξηγούμαι:

      Ο σοσιαλισμός σύμφωνα με την μαρξιστική διδασκαλία, είναι αφ’εαυτού του ενδιάμεσο (μεταβατικό) στάδιο, ανάμεσα στον καπιταλισμό και τον κομμουνισμό. Ως τέτοιο (ενδιάμεσο-μεταβατικό δηλαδή) δεν κάτι παγιωμένο, αλλά ένα προτσές που σε όλη του την διάρκεια συνυπάρχουν μέσα του το παλιό με το νέο. Οι καπιταλιστικές επιβιώσεις με την κομμουνιστική προοπτική και οικοδόμηση. Εξού και οι αντιφάσεις του.
      Έτσι υπάρχει ο νεαρός σοσιαλισμός, με τις αρκετές καπιταλιστικές επιβιώσεις, υπάρχει και ο ώριμος που τίνει στον κομμουνισμό και την αταξική κοινωνία.

      Σε όλα του τα στάδια ο σοσιαλισμός όμως, και με όσες καπιταλιστικές επιβιώσεις και αν έχει στην οικονομία (εμπορευματική διακίνηση, συνεταιριστική παραγωγή κλπ) , είναι το καθεστώς της δικτατορίας του προλεταριάτου. Ο όρος «λαϊκή εξουσία» εκφράζει λοιπόν το πρώιμο στάδιο του σοσιαλισμού και όχι κάποιο ενδιάμεσο, ανάμεσα σε αυτόν και τον καπιταλισμό στάδιο.

      Διαγραφή
    2. @Γιώργος Σαρρής:
      Ένα άλλο μπέρδεμα που δημιουργείται, είναι το βάζουμε τα «μικροαστικά στρώματα» σε μία εννιαία κατηγοριοποίηση, καθώς ως ενδιάμεσα και αυτά, συγκεντρώνουν στους κόλπους τους τις αντιφάσεις και τις διαφοροποιήσεις ολόκληρης της κοινωνίας. Άλλο πράγμα είναι ο αυτοαπασχολούμενος ή αυτός που κρατάει με την δουλειά την δική του και της οικογένειας του ένα μαγαζάκι, και άλλο αυτός που εισπράτει υπεραξία από 20-30 εργαζόμενους (αλλά και που μονοπώλειο δεν τον λες, σε καμμία περίπτωση).
      Το σύνταγμα της ΕΣΣΔ πάντως κατωχύρωνε και το δικαίωμα στο «επιχειρείν», αρκεί να μην αποσχολούσες μισθωτούς εργαζόμενους, να μην εκμεταλεύοσουν δηλαδή υπεραξία. Περττό να πούμε πως η συγκεκριμένη διάταξη δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ και από κανέναν, καθώς το βιοτικό που εξασφάλιζε κάποιος εργαζόμενος για την κοινωνία ήταν καλύτερο από αυτό που θα μπορούσε να εξασφαλίσει δουλεύοντας μόνος του.

      Για το πω πιο λαϊκά, κανείς δεν είπε πως στον σοσιαλισμό σκοπεύουμε να κοινωνικοποιήσουμε του φούρνους ή τα ...περίπτερα! Εδώ η σταδιακή κοινωνικοποίηση δεν μπορεί παρά να γίνει αυστηρά εθελοντικά μέσω της παροχής κινήτρων για κάτι τέτοιο, με πρώτο στάδιο την συνεταιριστικοποίηση.

      Τελείως διαφορετκό πράγμα είναι πάλι αυτός που έχει καμμία-δύο πολυκατοικίες και εισπράτει ενοίκια, όταν έχεις έστω και έναν άστεγο στην χώρα σου. Θα του τις αφήσεις;
      Νομίζω πως αυτά είναι ευκόλως εννοούμενα...

      Και για να πάμε και στο πιο βασικό. Ο ορισμός ΑΑΔΜ αφήνει στο φλου, το τι θα κάνεις με τια καπιταλιστικές επιχειρήσεις που δεν είναι μονοπωλειακοί όμιλοι.
      Και εδώ βάζω εγώ ένα ερώτημα. Η «Ελληνική χαλυβουργία» του Μάνεση είναι, σύμφωνα με τους Λενινιστικούς ορισμούς, «μονοπωλειακός όμιλος»;
      Και αν όχι, τι κάνεις με αυτήν;

      Διαγραφή
  4. Αν χρησιμοποιήσουμε λόγια του Λένιν μπορούμε να πούμε πως η Λαική Εξουσία, και στην οποία καλούμε τους συμμάχους της εργατικής τάξης να συμμετέχουν, είναι μια "ανεξέλικτη μορφή εξουσίας της εργατικής τάξης". Ομως δεν είναι η δικτατορία του προλεταριάτου. Δεν είναι δυνατον να καλεις σε συμμαχία άλλα στρωματα, που δεν είναι εργατική τάξη, έχοντας στόχο τη συγκέντρωση δυνάμεων για την ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων, χωρίς να κάνεις κάποιο παραδεκτό συμβιβασμό που να δέχονται και οι σύμμαχοί σου.
    Αυτό λέει και στο πρώτο σχόλιο η Αλέκα Παπαρήγα.
    Ως παραδεκτό συμβιβασμό θεωρούμε:(αντιγράφω από κείμενο που μου έστειλε μέλος της ΚΕ δίνοντάς μου την άδεια να δημοσιεύω και να χρησιμοποιώ):
    "Ως παραδεκτό συμβιβασμό, στο Πρόγραμμα του Κόμματος (από το 15ο και μέχρι τις Θέσεις για το 19ο) η προωθούμενη Συμμαχία μεταξύ της εργατικής τάξης και των αυτοαπασχολούμενων, κλπ, κλπ γίνεται σε αντιμονοπωλιακή - αντικαπιταλιστική κατεύθυνση και παίρνει συγκεκριμένο περιεχόμενο, τόσο στο επίπεδο της εξουσίας (Λαϊκή και όχι δικτατορία του προλεταριάτου), όσο και στο επίπεδο προγραμματικών δεσμεύσεων (θεωρούμε ως ελάχιστο πλαίσιο τα εξής: Κοινωνικοποίηση, όχι των πάντων, αλλά των μονοπωλίων και των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής, τον κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας και την απαλλαγή της χώρας από ιμπεριαλιστικά δεσμά – ΕΕ, ΝΑΤΟ). Όλα όσα υπόλοιπα γράφουμε και λέμε για το πως βλέπουμε τον σοσιαλισμό, θα κριθούν στην πράξη. Στην πορεία οικοδόμησης της Λαϊκής Συμμαχίας, της μετατροπής της σε Επαναστατικό Μέτωπο, στην κατάκτηση της εξουσίας και στην πορεία οικοδόμησης του σοσιαλισμού – κομμουνισμού.
    Είναι φανερό, επομένως, ότι ζητήματα αντιθέσεων (ακόμη και μεταξύ συμμάχων) θα αναπαράγονται συνεχώς και θα λύνονται στην πορεία. Αλλωστε, η ταξική πάλη δεν γίνεται μόνο μεταξύ εργατικής και αστικής τάξης, αλλά και μεταξύ εργατικής και μικροαστών, είτε είναι σύμμαχοί της, είτε ουδέτεροι, είτε -πολύ περισσότερο - περνούν με το μέρος του αντίπαλου. Γίνεται, ακόμη και με τμήματα της εργατικής τάξης, που βρίσκονται στην επιρροή μικροαστικών ή αστικών ιδεολογιών και αντιλήψεων. Είναι άλλο ζήτημα, για ποια ζητήματα, πως, σε ποια στιγμή, κλπ, διεξάγεται η κάθε παραπάνω πλευρά της ταξικής πάλης (πχ αλλιώς με τον αντίπαλο, αλλιώς με τον σύμμαχο). Επομένως και οι συμβιβασμοί, που κάθε φορά μπορεί να κάνεις, κλπ."

    Νομίζω ότι δεν πρέπει να προσπαθούμε να προδικάσουμε την ακριβή μορφή που θα έχει η Λ.Ε. Κάτι τέτοιο είναι αδύνατο και μαλλον σε λάθη θα οδηγεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Mετά το πιο πάνω βλέπουμε στις θέσεις για το σοσιαλισμό
    Aπο τις θεσεις για το 19ο:
    "82. Η σοσιαλιστική οικοδόμηση είναι μια ενιαία διαδικασία, η οποία ξεκινά με την κατάκτηση της εξουσίας από την εργατική τάξη. Αρχικά διαμορφώνεται ο νέος τρόπος παραγωγής, ο οποίος επικρατεί βασικά με την ολοκληρωτική κατάργηση των καπιταλιστικών σχέσεων, της σχέσης κεφαλαίου - μισθωτής εργασίας.
    • Κοινωνικοποιούνται τα μέσα παραγωγής στη βιομηχανία, στην ενέργεια-ύδρευση, στις τηλεπικοινωνίες, στις κατασκευές, επισκευές, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, το χονδρικό - λιανικό και εισαγωγικό - εξαγωγικό εμπόριο, οι συγκεντρωμένες τουριστικές -επισιτιστικές υποδομές, οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις καπιταλιστικού τύπου.
    • Κοινωνικοποιείται η γη, οι καπιταλιστικές αγροτικές εκμεταλλεύσεις.....κλπ"

    Νομίζω ότι η διαφορά από την πρόταση για κοινωνικοποίηση βασικών τομέων και μονοπωλίων(και όχι όλων) ειναι φανερή.
    Οταν μιλάμε για λιανικό εμπόριο μιλάμε για μικρά μαγαζιά.

    Αυτα όμως δεν τα βάζουμε σαν προυπόθεση στη Λαική Συμμαχία για τη Λαική εξουσία-Λαική οικονομία, γιατί τοτε θα ζητούσαμε πλήρη αποδοχή των θέσεών μας από τους συμμάχους και επομένως δεν θα ακολουθούσαν και δεν θα μπορούσαμε να περιμένουμε συγκέντρωση δυναμεων.Αυτό λένε ότι κάνουμε οι διάφοροι εντός ή εκτός διαφωνούντες.
    Εμείς δεν κρύβουμε φυσικά το στρατηγικό μας στόχο που είναι ο σοσιαλισμός. Αυτό που λέμε είναι ότι άσχετα με το αν δέχονται οι σύμμαχοι της εργατικής τάξης την αναγκαιότητα του σοσιαλισμού πρέπει να δουν ότι είναι προς το συμφέρον τους το να παλέψουν για την ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων, που αν μεινει απείραχτη θα τους καταπιεί χωρίς την παραμικρή αμφιβολία. Δηλαδή ότι αυτή την ώρα 2 γραμμές υπάρχουν. Αυτή της συμμαχίας με την "υγιή επιχειρηματικότητα"(που θα την λένε και τα πιο άγρια μονοπώλια για να γλυτώσουν τις ευθύνες) για ένα "δίκαιο καπιταλισμό"(αντίο στρατηγικέ στόχε σοσιαλισμέ) και αυτή της συμμαχίας με την εργατική τάξη για την ανατροπή και τη Λαική εξουσία Λαική οικονομία(ο σοσιαλισμός στο στόχο)
    Φυσικά πολλοί θα νομίσουν ότι η «υγιής επιχειρηματικότητα» θα τους λυπηθεί και θα την ακολουθήσουν. Άλλοι πάλι θα μπουν στη συμμαχία αλλά στη συνεχεια θα προσπαθούν να φρενάρουν την πορεία προς το σοσιαλισμό.Αυτά όμως ειναι προβλήματα που θα αντιμετωπισθούν τότε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @Γιώργος Σαρρής:
      -Νομίζω πως υπάρχει μία κατ'αρχήν εννοιολογική παρεξήγηση, και από αυτήν προκύπτουν και άλλες.
      Όταν λέμε κοινωνικοποίηση του "λιανικού εμπορίου" δεν εννούμε τα ψιλικατζήδικα και τον μπακάλη της γειτονιάς. Οι πολυεθνικοί κολοσοί lidl ή carrefour π.χ., στον χώρο του λιανικού εμπορίου δραστηριοποιούνται.
      -Από εκεί και πέρα το κείμενο που βάζεις εδώ, περιέχει μία σειρά από ιδεολογικοπολιτικά λάθη και παραλείψεις, όπως:
      Αν η λαϊκή εξουσία δεν είναι σοσιαλισμός, ποιά τάξη κατέχει την εξουσία σε αυτό το σύστημα; Και οι τάξεις που μπορούν να ασκήσουν την εξουσία είναι μόλις δύο. Η αστική και η εργατική.
      Αυτό δεν είναι αυθαίρετο, αλλά προκύπτει τόσο μέσα απο την κλασσική μαρξιστική διδασκαλία, όσο και από την παραδοχή της βασικής αντίθεσης της εποχής μας (κεφάλαιο-εργασία) όπως αυτή προκύπτει ακόμη και από το πρόγραμμα του 1996.

      -Τελικά πάντως νομίζω πως περιγράφουμε το ίδιο πράγμα όταν εγώ χρησιμοποιώ τον όρο "πρώιμος σοσιαλισμός" και εσύ "ανεξέλικτη μορφή εξουσίας της εργατικής τάξης".
      Είναι όμως οποιαδήποτε μορφή εξουσία της εργατικής τάξης (πρώιμη ή ώριμη, ανεξέλικτη ή εξελιγμένη), μία μορφή δικτατορίας του προλεταριάτου τελικά, όπως υσχιρίζομαι εγώ;
      Εδώ η διδασκαλία του Μαρξ (δεν χρειάζεται να ανατρέξουμε καν στον Λένιν) δεν αφήνει κανένα περιθώριο παρερμηνείας, καθώς μας διδάσκει πως οποιαδήποτε μορφή ταξικής κυριαρχίας δεν είναι τίποτε άλλο παρά δικτατορία της κυρίαρχης κάθε φορά τάξης.

      -Και φυσικά το ζήτημα με τον ορισμό του ΑΑΔΜ δεν είναι πως με το νέο πρόγραμμα λέει κάποιος πως θα κοινωνικοποιήσουμε τα σουβλατζήδικα, αλλά πως ο ορισμός του ΑΑΔΜ αφήνει χώρο για την ύπαρξη κάποιας μη-μονοπωλειακής μεγάλης αστικής τάξης, κρατώντας ουσιαστικά ζωντανή την αντίληψη περί αστικοδημοκρατικού χαρακτήρα της επανάστασης. Και αυτό παρότι στο πρόγραμμα του 1996 ο χαρακτήρας της επανάστασης ορίζεται ρητά ως σοσιαλιστικός.
      Αυτήν την αντίφαση ήρθε να λύσει το νέο πρόγραμμα, και η νέα διατύπωση των χαρακτηριστικών της "λαϊκής συμμαχίας".

      Διαγραφή
    2. @Γιώργος Σαρρής:
      Μία αντίφαση που θα έπρεπε έτσι και αλλιώς να λυθεί προς την μία ή την άλλη κατεύθηνση.

      Ή δηλαδή να μπει θέμα αστικοδημοκρατικών καθηκόντων της επανάστασης, ή να γίνει ξεκάθαρο και από τον ορισμό της λαϊκής συμμαχίας πως δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα, ως ξεπερασμένο ιστορικά από το σημερινό στάδιο ανάπτυξης του ελληνικού καπιταλισμού.

      Νομίζω πως οι αντιφάσεις που υπήρχαν στο πρόγραμμα του 15ου, λύθηκαν προς την σωστή κατεύθηνση

      Διαγραφή
  6. 1.Κι εγώ πιστεύω πως μιλάμε για το ίδιο πράγμα.
    2.Εννοείται πως δεν υπάρχει ζήτημα αστικοδημοκρατικών καθηκόντων. Ο καπιταλισμός στην Ελλάδα υπερωρίμασε και σάπισε. Δεν είναι δυνατό να γυρίσουμε σε προηγούμενο στάδιο. Ούτε το 15ο όμως έλεγε κάτι τέτοιο.Το 15ο ΕΊΝΑΙ το συνέδριο όπου ξεκαθαρίζεται ότι ο χαρακτήρας της επανάστασης θα είναι σοσιαλιστικός και πως δεν υπάρχει ενδιάμεσο στάδιο.
    3.Τα μικρομάγαζα στο σοσιαλισμό δε γίνεται να αφεθούν στη μοίρα τους. Αναγκαστικα αργά ή γρήγορα θα μπουν στον κεντρικό σχεδιασμό.Δεν είναι δυνατό πρακτικά να υπάρχουν π.χ. χιλιάδες μικρά μαγαζιά με το ίδιο αντικείμενο δίπλα-δίπλα και η εργατική εξουσία να μην ασχολείται αφήνοντας χρήσιμο δυναμικό και παραγωγικές δυνάμεις στην παρακμή.

    Τέλος η Λαική Εξουσία θα έχει δικά της δυναμικά χαρακτηριστικά που εξαρτώνται από μια σειρά παράγοντες. Ενας από τους πιο κρίσιμους είναι ο βαθμός οργάνωσης της εργατικής τάξης. Εκεί πρέπει να στρέφεται διαρκώς η προσοχή, γι αυτό και τόση αυτοκριτική γύρω από το ζήτημα στο συνέδριο.
    Τότε λοιπόν πρέπει η εργατική τάξη να βρίσκεται στο κατάλληλο σημείο να παίξει το ρόλο της.
    Νομίζω ότι όλα όσα μπορεί να να ειπωθούν τώρα έχουν ειπωθεί. Από κει και πέρα "η πραγματικότητα, που είναι πάντα πιο πλούσια από τη θεωρία" όπως έλεγε ο Λένιν θα έχει να μας πει και να μας δείξει πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @Γιώργος Σαρρής:
      Μία μονο μικρή παρατήρηση, γιατί την έκανα και πριν και μάλλον δεν την πρόσεξες.
      Λες:
      "...Τα μικρομάγαζα στο σοσιαλισμό δε γίνεται να αφεθούν στη μοίρα τους. Αναγκαστικα αργά ή γρήγορα θα μπουν στον κεντρικό σχεδιασμό..."
      Συμφωνούμε απόλυτα. Η ένταξη τους όμως στον κεντρικό σχεδιασμό δεν χρεαιάζεται να γίνει σόνι και ντε με την κοινωνικοποίηση τους.
      Μπορεί άνετα να γίνει (και εδώ υπάρχει η θετική πείρα της ΕΣΣΔ και των άλλων ΛΔ), σταδιακά και σε εθελοντική βάση μέσω της παροχής κινήτρων για την συναιτεριστικοποίηση τους.

      Διαγραφή

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου, άν δεν υπάρχει εγγραφή στον blogger ή άλλη διαδυκτιακή υπηρεσία (βλέπε όροι σχολιασμού στο πάνω μέρος της σελίδας).
Ανώνυμα και υβριστικά σχόλια μπορούν να διαγράφονται χωρίς άλλη προειδοποίηση.