Τι πραγματικά είπε ο Μεταξάς.
Ξημερώματα 28ης Οκτώβρη του 1940.Ο Ιταλός πρέσβης στην Ελλάδα Εμανουέλε Γκράτσι ξυπνά τον δικτάτορα Ιωάννη Μεταξά για να του επιδώσει το τελεσίγραφο του Μουσολίνι.
Η φασιστική κυβέρνηση της Ιταλίας επικαλούμενη το γεγονός ότι βρισκόταν σε εμπόλεμη κατάσταση με την Αγγλία, ζητά από την ελληνική κυβέρνηση να επιτρέψει στις ιταλικές ένοπλες δυνάμεις να καταλάβουν ορισμένα στρατηγικά σημεία επί του ελληνικού εδάφους.
Ο Γκράτσι ενημέρωσε τον Μεταξά πως πρέπει να καθοριστεί η στάση της Ελλάδας σε τρεις ώρες. Η διορία θα έληγε στις 6 το πρωί. Η απάντηση του δικτάτορα ήταν αρνητική. Ο ιταλικός στρατός επιτέθηκε πριν ακόμα λήξει η τρίωρη προθεσμία που όριζε το τελεσίγραφο, στις 5.30 π.μ. σε ολόκληρο το μέτωπο, από το Ιόνιο έως τη λίμνη Πρέσπα.
Ο Μεταξάς δεν είχε καμία άλλη επιλογή από την άρνηση. «Alors, c' est la querre (ώστε έχουμε Πόλεμο)» ήταν η απάντησή του. Κι όταν οδήγησε τον συνομιλητή του στην εξώπορτα, τον αποχαιρέτησε λέγοντας: «Vous etes les plus forts (Είστε οι πιο ισχυροί)».
Στάση απόλυτα συνεπής με τα προστάγματα και τους πολύχρονους δεσμούς που είχε διαχρονικά η ελληνική αστική τάξη με τη βρετανική πολιτική.
Η στάση του να αρνηθεί τη συμμόρφωση προς τις ιταλικές απαιτήσεις, για την επίσημη ιστοριογραφία αποτελεί ‘’πράξη αντίστασης ή ηρωισμού’’, στο πλαίσιο της οποίας δεκαετίες ολόκληρες επιχειρείται να εξαγνιστεί το καθεστώς της 4ης Αυγούστου ή τουλάχιστον οι επικεφαλής εκείνης της δικτατορίας.
Το πραγματικό περιεχόμενο στο «ΟΧΙ» του Μεταξά
Ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος, από τους κορυφαίους πολιτικούς και διανοούμενους του 20ου αιώνα, έγραφε τη δεκαετία του '60 στις γνωστές συνθήκες της μετεμφυλιακής περιόδου:
‘’Πρέπει να είμεθα, χωρίς άλλο, ευγνώμονες εις τον Ιωάννη Μεταξά, διότι είπε, ολομόναχος εις το σκοτάδι της νυκτός, το μέγα "ΟΧΙ". Λέγουν όσοι αντικρίζουν με εμπάθεια και αυτά τα ανάγλυφα γεγονότα της ιστορίας, ότι το "όχι" δεν το είπεν ο Μεταξάς αλλά ο Ελληνικός Λαός. Ναι, το είπεν ο Ελληνικός Λαός, αλλά αφού το είχε πει ο Μεταξάς’’.
Ασφαλώς πρόκειται για ‘’παιδαριώδη’’ επιχειρηματολογία που ανατρέπεται και μόνο από την απλή διαπίστωση ότι το ΟΧΙ δεν ήταν μια πράξη στιγμιαία, αλλά ο λαϊκός ξεσηκωμός που έφερε το Αλβανικό Έπος (σ.σ. και την εθνική αντίσταση φυσικά). Επιπλέον, το ‘’ΟΧΙ’’ ήταν οι διαθέσεις της ελληνικής κοινωνίας εναντίον κάθε ξένης επιβουλής, διαθέσεις τις οποίες ο Μεταξάς - όπως ο ίδιος έχει παραδεχτεί - γνώριζε πολύ καλά και υποχρεώθηκε να μην τις αγνοήσει την κρίσιμη ώρα.
Την ίδια ώρα η Αγγλία θα καταλάμβανε την Κρήτη και τα νησιά, με αποτέλεσμα η κυβέρνησή του να απομονωνόταν πλήρως από το ελληνικό λαό.
Επρόκειτο για μια ομολογία που αποδείκνυε πως το δικό του «ΟΧΙ» στην ιταλική πρόκληση ήταν το αποτέλεσμα του αδιέξοδου στο οποίο βρέθηκε αλλά, επιπροσθέτως, και των ειδικών δεσμών που είχε η ελληνική με τη βρετανική κυβέρνηση, γεγονός που καθιστούσε δυνατή μια βρετανική επέμβαση στις ελληνικές υποθέσεις.
Μάλιστα ένας άνθρωπος που γνώριζε πολύ καλά τα πράγματα τότε, αφού εργαζόταν στη διπλωματική υπηρεσία του υπουργείου Εξωτερικών ήταν ο Γιώργος Σεφέρης, ο οποίος γράφει: ‘’Ο λαός έκανε ό,τι μπορούσε για να του δώσει να καταλάβει τη βαθιά αλλαγή των πραγμάτων. Από τη νάρκη της αδιαφορίας όπου βρισκότανε ως τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου, ξύπνησε σύσσωμος μονομιάς φρέσκος ολοζώντανος. Αλλά είναι ζήτημα αν η κράση του Μεταξά ήταν από εκείνες που αισθάνονταν τα μηνύματα της ψυχής του λαού’’.
Η στάση του κόσμου
Έλληνες στρατιώτες αναχωρούν για το μέτωπο |
Ο ελληνικός λαός από την άλλη, πλημμύρισε τους δρόμους της Αθήνας και σχημάτισε μεγαλειώδεις διαδηλώσεις. «Θάνατος στο φασισμό», φώναζαν ρυθμικά οι διαδηλωτές μπροστά στα μάτια των αστυνομικών. Οι έφεδροι γέμιζαν τα κέντρα επιστράτευσης. Η ίδια εικόνα και σε όλες τις γωνιές της Ελλάδας. Έτσι άρχισε μια απ' τις πιο ένδοξες σελίδες της ελληνικής ιστορίας.
Τι έλεγε ο Μεταξάς
Ο Μεταξάς φωτογραφίζεται στην Καστέλα με τον Γκέμπελς |
«Είναι φυσικό, κράτη παραθαλάσσια σαν εμάς να είμεθα φιλικά με τους Άγγλους και κράτη μεσόγεια σαν τη Βουλγαρία, με τους Γερμανούς. Η διαφορά των πολιτευμάτων δεν παίζει ρόλο, γιατί και το Αγγλικό το δρόμο μας θα ακολουθήσει. Γι' αυτό είναι τραγική η θέσις της Ιταλίας... Και η Ιταλία στο βάθος, τη φιλία προς την Αγγλία ζητά. Μόνο που αυτή ακολουθεί το δρόμο του μεγάλου, ενώ εμείς είμαστε μικροί»(Ι. Μεταξά: «Το προσωπικό του ημερολόγιο», τόμος Δ', σελ. 467).
Είμεθα ουδέτεροι εφ' όσον χρόνον η Αγγλία θέλει να είμεθα ουδέτεροι
Ακόμη πιο σαφής ήταν ο Μεταξάς όταν εξηγούσε τη θέση της Ελλάδας απέναντι στην Αγγλία - και σ' ό,τι αφορούσε την περιβόητη ουδετερότητα - μιλώντας στις αρχές Μάη του '40 με το Βρετανό δημοσιογράφο Αρθουρ Μάρτον και ενώ ήδη η Γερμανία είχε εξαπολύσει τον πόλεμο:
«Είμεθα ουδέτεροι εφ' όσον χρόνον η Αγγλία θέλει να είμεθα ουδέτεροι. Τίποτε δεν κάνομε χωρίς συνεννόησιν με την Αγγλία και, τις περισσότερες φορές, ό,τι κάνομε γίνεται κατά σύστασιν ή παράκλησιν της Αγγλίας. Η Ελλάς είναι ζωτικό τμήμα της αγγλικής αυτοκρατορικής αμύνης» (Τα μυστικά αρχεία του Φόρεϊν Οφις, εκδόσεις Πάπυρος, σελ. 76).
Το μένος σε αγωνιστές και αριστερούς
Όλοι οι φυλακισμένοι αντιφρονούντες, αριστεροί και εξόριστοι κομμουνιστές, από την πρώτη στιγμή ζήτησαν να σταλούν στο πολεμικό μέτωπο, στην πρώτη γραμμή. Οι Ακροναυπλιώτες, για παράδειγμα, έστειλαν στην κυβέρνηση Μεταξά γράμμα για να σταλούν στο μέτωπο αλλά αυτή τους ζήτησε δηλώσεις μετανοίας για να τους επιτρέψει να πάνε να πολεμήσουν.
Αλλά οι Ακροναυπλιώτες κρατούμενοι έδωσαν απάντηση με υπόμνημά τους στις 13/11/1940:
«Οι ιδέες μας είναι πάντοτε και έχουν για κίνητρο, αφετηρία και σκοπό την εξύψωση και την ευημερία του ελληνικού λαού και του έθνους, ολόκληρο δε το παρελθόν μας είναι μια συνεπής και συνεχής προσπάθεια για την επίτευξη αυτών των σκοπών. Στον αγώνα αυτόν δώσαμε ό,τι πολύτιμο είχαμε, υποστήκαμε αγόγγυστα επί σειρά ετών όλα τα μαρτύρια και τις στερήσεις της εξορίας και της φυλακής και πολλοί από μας έχουν θυσιάσει και τη ζωή τους, χωρίς κανέναν υπολογισμό προσωπικών μας ωφελημάτων. Και σήμερα, ακριβώς διότι μένουμε πιστοί στις αρχές μας και διότι έχουμε για έμβλημά μας "Πάνω απ' όλα τα συμφέροντα του ελληνικού λαού" τασσόμεθα ανεπιφύλακτα στο πλευρό της κυβέρνησης, που διευθύνει την αντίσταση του ελληνικού λαού ενάντια στον επιδρομέα» («Ριζοσπάστης», 28/10/1945).Η δικτατορία του Μεταξά αρνήθηκε να απελευθερώσει τους κρατούμενους στις φυλακές και τις εξορίες κομμουνιστές και άλλους αγωνιστές προκειμένου, όπως ζητούσαν, να σταλούν εθελοντικά στο πολεμικό μέτωπο. Και όσοι δεν κατάφεραν να αποδράσουν παραδόθηκαν στους Γερμανούς κατακτητές, πολλοί από τους οποίους βεβαίως πέρασαν τη φρικιαστική εμπειρία των στρατοπέδων του Νταχάου, του Αουσβιτς, του Ματχάουζεν και αλλού.
[...]
Του Αλέξανδρου Πηγαδά από το 247newsΣτην περίπτωση που αναρωτιέστε γιατί ενώ όλες οι χώρες γιορτάζουν (και πολύ λογικά) το τέλος του πολέμου, η Ελλάδα γιορτάζει την ...έναρξη του(!!!!!!!), η απάντηση είναι απλή:
Ο πόλεμος στην Ελλάδα δεν τελείωσε το 1945 όπως στον υπόλοιπο κόσμο, αλλά το 1949, και οι κρατούντες στην χώρα μας ήθελαν να αποφύγουν όπως ο διάολος το λιβάνι την κουβέντα για το τι συνέβη μεταξύ 1940-1949, και ειδικά σαν μια και εννιαία ιστορική περίοδο, με συνδετικό της κρίκο τον Δεκέμβρη του 1944.
Τότε δηλαδή που οι ως εκείνη την στιγμή "αντίπαλοι" σαν γερμανόφιλοι και αγγλόφιλοι αντίστοιχα, αστοί με τους παρακεντέδες τους, ενώθηκαν για να εξοντώσουν το μεγαλειώδες λαϊκό κίνημα που πρωτοστάτησε στην αντίσταση...
Βλέπε ακόμη:
Την καλημέρα μου TRASH. Θα μου επιτρέψεις να θυμίσω τα εξής. Ο ΖΑΧΑΡΙΑΔΗΣ απο την απομόνωση της φυλακής έστειλε τρία γράμματα σχετικά με τον πόλεμο. Το 2ο και το 3ο ο Μανιαδάκης τα έθαψε. Επίσης όλους τους πολιτικούς κρατούμενους η Δικτατορία τους παρέδωσε στους Γερμανούς με τον ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ να μεταφέρετε εκτός χώρας απο την 1η ημέρα. Να θυμίσω επίσης το 1ο Δοκίμιο 1918 1949 του 2018. Τιμή και δόξα στον λαό που πολέμησε και θυσιάστηκε στην ΕΠΟΠΟΙΙΑ του Απελευθερωτικού αγώνα μέσα απο το ΕΑΜ ΕΠΟΝ ΕΛΑΣ. Επίσης την Αθάνατη Εποποιια του ΔΣΕ κορυφαία στιγμή της Ταξικής πάλης στην χώρα μας. Συνεχίζουμε τον αγώνα έχοντας βγάλει πολύτιμα συμπεράσματα με στόχο την Ανατροπή του Καπιταλισμού και οικοδόμηση του Σοσιαλισμού με κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής με ξήλωμα του Καπιταλιστικού κέρδους με όχημα την Κοινωνική Συμμαχία. Ετσι τιμάμε τους αγώνες του λαού εκείνης της ΑΘΑΝΑΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ. Τα Σέβη μου. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.rizospastis.gr/story.do?id=10938326. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνδιαφέρον θέμα έθεσες και το κείμενο βάζει θέματα για σκέψη.Το ημερολογιο του Μεταξα μας δείχνει έναν φοβισμένο άνθρωπο που προσπαθουσε να υπηρετησει όλους τους ξενους αφενταδες μπας κ γλυτωνε αυτό που του έρχονταν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣημαντικοτερο ντοκουμεντο θεωρώ την ατυπη ενημέρωση στους δημοσιογραφους που έγινε την επομενη μερα της κηρυξης του πολέμου: Εκει φαίνεται οτι ο Μεταξας φοβόνταν μια επαναληψη των γεγονοτων του 1916 ( τα οποια ειχε ζησει απο κοντα) .Ο Μεταξας λεει οτι αν ελεγε " NΑΙ" θα υπηρχε εθνικος διχασμός αφου κάποιοι πολιτικοι με την παροτρυνση κ ενισχυση των αγγλογαλλων θα καταλαμβαναν πχ την Κρητη και θα είχαμε ενα νεο κίνημα εθνικης αμύνης.
Οι Αγγλοι είχαν σπάσει τον Γερμανικό κώδικα γνωρίζοντας οτι μετά την Ελλάδα η Γερμανία θα χτυπούσε την ΕΣΣΔ κοινό αντίπαλο όλων. Ετσι δεν έπρεπε να τον καθυστερήσουν στην χώρα. Η Μισή αστική τάξη συμμάχησε με τους Γερμανούς και η άλλη μισή με τους Αγγλους όπως έγινε σε ολόκληρη την Ευρώπη. Μη ξεχνάμε την συμφωνία στην Πορτογαλία τέλη του 1944 που προέβλεπε την αποχώρηση των Γερμανών απο εδώ χωρίς να χτυπηθούν ώστε να είναι διαθέσιμοι στις επερχόμενες μάχες ενάντια στον Κόκκινο στρατό στα Βαλκάνια. Επίσης στην Κρήτη παρέμειναν μέχρι την 9η Μάη του 1945 και συνεχίστηκε μέχρι τα μέσα Ιούλη με βάση την συμφωνία της Κνωσού ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://gkagkarin.blogspot.com/2020/10/blog-post_155.html ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΑπάντησηΔιαγραφή