Καλωσήλθατε στον Fadomduck2

To παρόν ιστολόγιο αποτελεί φυσική συνέχεια του Fadomduck στο οποίο θα βρείτε συλλογές κειμένων, παραπομπές σε ηλεκτρονικές διευθήνσεις με πολιτικά βιβλία και μουσική, καθώς και μια αρκετά μεγάλη συλλογή με αφίσσες από την Σοβιετική Ενωση (μέχρι και το 1956). Αρχείο με τα άρθρα του Fadomduck #1 θα βρείτε εδώ. O Fadomduck2 όπως και ο προκάτοχος του δηλώνει πως αν και ντρέπεται να κρύψει τις συμπάθειες του, δεν εκπροσωπεί καμμία συλλoγικότητα, παρά μόνο τον εαυτό του. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στο alepotrypa200@gmail.com

Παρασκευή, 19 Σεπτεμβρίου 2014

Ο Μαρξισμός και το εθνικό ζήτημα (αποσπάσματα από το κεφάλαιο για το εθνικό κίνημα)

[...]
Κάποτε η αστική τάξη καταφέρνει να προσελκύσει το προλεταριάτο και την φτωχή αγροτιά στο εθνικό κίνημα, και τότε ο εθνικός αγώνας παίρνει στην εξωτερική του όψη «παλλαϊκό χαρακτήρα». Αλλά μόνο στην εξωτερική του όψη.
Στην ουσία του αυτός ο αγώνας παραμένει πάντα αστικός, αρεστός και επωφελής για την αστική τάξη.

Από αυτό δεν προκύπτει καθόλου πως το προλεταριάτο δεν πρέπει να αγωνίζεται ενάντια στην πολιτική της καταπίεσης των εθνοτήτων.

Ο περιορισμός στην ελευθερία κίνησης, η στέρηση των εκλογικών δικαιωμάτων, η απαγόρευση της γλώσσας, η ελάττωση των σχολείων και οι άλλες καταπιέσεις θίγουν το προλεταριάτο εξίσου αν όχι και περισσότερο με την αστική τάξη.
[...]
Η πολιτική όμως των εθνικιστικών καταπιεστικών μέτρων είναι επικίνδυνη για την υπόθεση του προλεταριάτου και από μια άλλη πλευρά. Αποσπά την προσοχή των πλατιών στρωμάτων από τα κοινωνικά ζητήματα, από τα ζητήματα της ταξικής πάλης, και την στρέφει στα εθνικά ζητήματα, τα «κοινά» για το προλεταριάτο και την αστική τάξη ζητήματα. Και αυτό δημιουργεί ευνοϊκό έδαφος για το απατηλό κήρυγμα της «αρμονίας των συμφερόντων», για την συγκάλυψη των ταξικών συμφερόντων του προλεταριάτου, για την πνευματική υποδούλωση των εργατών.
Έτσι μπαίνει ένας σοβαρός φραγμός στην συνένωση των εργατών όλων των εθνοτήτων.

[...]
Για αυτό η σοσιαλδημοκρατία διακυρήχνει  το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης των εθνών.
Δικαίωμα αυτοδιάθεσης σημαίνει ότι μόνο το ίδιο το έθνος έχει δικαίωμα να καθορίζει την τύχη του, ότι κανένας δεν έχει το δικαίωμα να επεμβαίνει βίαια στην ζωή του έθνους, να καταστρέφει τα σχολεία και τα άλλα ιδρύματα του, να του απαγορεύει την γλώσσα, να του ακρωτηριάζει τα δικαιώματα.
[...]
Δικαίωμα αυτοδιάθεσης σημαίνει πως το έθνος μπορεί να οργανωθεί σύμφωνα με την επιθυμία του. Έχει δικαίωμα να οργανώσει την ζωή του πάνω στην αρχή της αυτονομίας. Έχει δικαίωμα να συνάψει με άλλα έθνη ομοσπονδιακές σχέσης. Έχει δικαίωμα να αποχωριστεί ολότελα. Το έθνος είναι κυρίαρχο και όλα τα έθνη είναι ισότιμα.
Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι η σοσιαλδημοκρατία θα υπερασπίσει κάθε διεκδίκηση του έθνους. Το έθνος έχει το δικαίωμα να ξαναγυρίσει ακόμη και σε παλιά καθεστώτα, αυτό δεν σημαίνει όμως ότι η σοσιαλδημοκρατία θα βάλει την υπογραφή της κάτω από μια τέτοια απόφαση [...] 
[...]
Η σοσιαλδημοκρατία παλεύοντας για το δικαίωμα αυτοδιάθεσης του έθνους καθορίζει για σκοπό της να βάλει τέλος στην καταπιεστική πολιτική ενάντια στα έθνη, να την καταστήσει αδύνατη, να την αμβλύνει, να την περιορίσει στο ελάχιστο σημείο.
Αυτό ουσιαστικά ξεχωρίζει την πολιτική του συνειδητού προλεταριάτου από την πολιτική της αστικής τάξης που προσπαθεί να βαθύνει και να εξογκώσει τον εθνικό αγώνα, να συνεχίσει και να οξύνει το εθνικό κίνημα.
Και ακριβώς για αυτό το συνειδητό προλεταριάτο δεν μπορεί να μπει κάτω από την «εθνική» σημαία της κεφαλαιοκρατίας.
[...]
Οι τύχες του εθνικού κινήματος που στην ουσία του είναι κίνημα της κεφαλαιοκρατίας, είναι φυσικά συνδεδεμένες με τις τύχες της κεφαλαιοκρατίας.
Ο οριστική εξάλειψη του εθνικού κινήματος είναι δυνατή μονάχα με την πτώση της αστικής τάξης. Μόνο στο βασίλειο του σοσιαλισμού μπορεί να αποκατασταθεί πλέρια ειρήνη.
Μα και μέσα στα πλαίσια του καπιταλισμού είναι δυνατό να περιοριστεί αυτός ο αγώνας ίσα με το ελάχιστο, όπως μαρτυράνε τα παραδείγματα της Ελβετίας και των ΕΠΑ. Για να γίνει αυτό χρειάζεται να εκδημοκρατιστεί η χώρα και να δωθεί στα έθνη η δυνατότητα της ελεύθερης ανάπτυξης [...]
Πηγή:
Ι.Β. Στάλιν/ άπαντα/ τόμος 2 (Ο μαρξισμός και το εθνικό ζήτημα)/ σελ.341-351(Το εθνικό κίνημα)
(Οι υπογραμμίσεις δικές μας)

9 σχόλια:

  1. "τότε ο εθνικός αγώνας παίρνει στην εξωτερική του όψη «παλλαϊκό χαρακτήρα»"

    http://fadomduck2.blogspot.gr/2014/09/blog-post_77.html

    "Ένας αγώνας και μια προσπάθεια που θα έχει ως κύριο στόχο την οργάνωση ενός παλλαϊκού μετώπου του εργαζόμενου ελληνικού Λαού."

    http://www.902.gr/eidisi/festival-kne-odigiti/51250/minyma-toy-miki-theodoraki-gia-ta-40-hronia-toy-festival-kne

    Τα συμπεράσματα, χάρισμα σας!

    ΑΛΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @ΑΛΗΣ:
      Μια και δεν μπορώ να βγάλω κάποιο "συμπέρασμα" από το σχόλιο σου, δεν βοηθάς λίγο;

      Διαγραφή
    2. @TRASH:

      Το συμπέρασμα είναι ότι ο Μίκης Θεοδωράκης παρουσιάζει ως ιδανικό τ΄ ακριβώς αντίθετο από αυτό που υποστηρίζει ο Στάλιν!

      Ο Στάλιν λέει:

      τότε ο εθνικός αγώνας παίρνει στην εξωτερική του όψη «παλλαϊκό χαρακτήρα». Αλλά μόνο στην εξωτερική του όψη. Στην ουσία του αυτός ο αγώνας παραμένει πάντα αστικός

      Ο Μίκης λέει:

      μια προσπάθεια που θα έχει ως κύριο στόχο την οργάνωση ενός παλλαϊκού μετώπου του εργαζόμενου ελληνικού Λαού.

      Ο Στάλιν, λοιπόν, ενώ αμαυρώνει το παλλαϊκό μέτωπο, ο Μίκης, από την άλλη, μιλάει για το παλλαϊκό μέτωπο με τα καλύτερα λόγια!
      Αν τώρα σ΄αυτήν την αντίθεση Στάλιν - Μίκης για το παλλαϊκό μέτωπο συνυπολογίσουμε και ότι ο Μίκης απευθύνεται στην ΚΝΕ, γίνεται πια φανερό ότι το σχίσμα (η ζημιά) στην ΚΝΕ είναι, μόνον, θέμα χρόνου!

      ΑΛΗΣ

      Διαγραφή
    3. @ΑΛΗΣ:
      Αρχικά ο Στάλιν πουθενά δεν "αμαυρώνει" κανένα παλαϊκό μέτωπο, αφού:
      α)Δεν μιλάει στο συγκεκριμένο πουθενά για αυτό, αλλά για "παλαϊκό ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ" του ενικού κινήματος, επισημαίνοντας μάλιστα ως αδυναμία του, πως ο παλαϊκός χαρακτήρας αυτός υπάρχει μόνο εξωτερικά και όχι στην ουσία.
      β)Ο Στάλιν στην εποχή του προώθησε ενεργά την ιδέα των "λαϊκών μετώπων".
      γ)Αυτό που λέει ο Θοδωράκης δεν έχει καμμία σχέση με το ζήτημα που εξετάζει στο παρόν άρθρο ο Στάλιν.
      δ)Ο Θεοδωράκης δεν έχει καμμία σχέση, ούτε με το ΚΚΕ ούτε πολύ περισσότερο με την ΚΝΕ, εδώ και πάρα (μα πάρα) πολλά χρόνια, για να μπορεί να της κάνει ο,ποιαδήποτε ζημιά, πολύ περισσότερο να την διασπάσει όπως λες, με μια του δήλωση, και μάλιστα συμπαράστασης.

      Διαγραφή
    4. για "παλαϊκό ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ" του ενικού κινήματος,=για "παλαϊκό ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ" του εθνικού κινήματος,

      Διαγραφή
    5. @TRASH:

      Με μπέρδεψε η λέξη "παλαϊκό"! Δε σου έχει τύχει πότε, να πιάνεσαι από μια λέξη και να ... παρεκτρέπεσαι;

      [κάπου είχα διαβάσει για τις δυνάμεις που διασκορπίζονται στο Λαϊκό Μέτωπο(;)]

      Τώρα, εμείς ως χώρα έχουμε εκδημοκρατιστεί; Έχουμε τη δυνατότητα της ελεύθερης ανάπτυξης; Η ΕΕ επιτρέπει την ελεύθερη ανάπτυξη;

      ΑΛΗΣ

      Διαγραφή
    6. @ΑΛΗΣ:
      Εμείς το εθνικό μας ζήτημα το λύσαμε το 1821, και η ΕΟΚ δεν έχει καμμία σχέση με την ελεύθερη ανάπτυξη του νεοελληνικού έθνους που διασφαλίζεται από την ύπαρξη του αντίστοιχου (Ελληνικού) εθνικού κράτους που προσχώρησε στην ΕΟΚ εθελοντικά.

      Διαγραφή
    7. @TRASH:

      "(Ελληνικού) εθνικού κράτους που προσχώρησε στην ΕΟΚ εθελοντικά."

      Εθελοντικά; Τι εννοείς εθελοντικά; Νομίζω δεν ήταν τόσο εθελοντική η προσχώρηση του (Ελληνικού) εθνικού κράτους στην ΕΟΚ!

      Στην ΕΕ (ΕΟΚ) καποια κράτη έχουν τη δυνατότητα της ελεύθερης ανάπτυξης και καποια όχι;

      ΑΛΗΣ


      Διαγραφή
    8. @ΑΛΗΣ:
      Δεν μιλάμε για κράτη, αλλά για έθνη. Κάθε έθνος που έχει αποκτήσει δικό του "εθνικό κράτος" έχει λύσει το πρόβλημα της εθνικής του ανάπτυξης (γλώσσας, κουλτούρας, κλπ), και κατά συνέπεια και το Ελληνικό.
      Δεν θα σου απαγορέψει κανείς να συναλλάσεσαι με το ελληνικό κράτος στην ελληνική γλώσσα π.χ.
      Το ελληνικό κράτος μπήκε εθελοντικότατα στην ΕΟΚ. Πως δεν ήταν εθελοντική η προσχώρηση του; Αναγκάστηκε από κανέναν στρατό εισβολής να το κάνει; Θα μας τρελλάνεις;

      Άλλο το κράτος και άλλο το έθνος, και καμμία σχέση μεταξύ τους δεν έχουν.
      Το Βέλγικο κράτος αποτελείται από δύο έθνη π.χ. (Φλαμανδοί και Βαλώνοι), ενώ το ίδιο το ελληνικό έθνος χωρίζεται αυτή την στιγμή πρακτικά σε δύο "εθνικά κράτη", της Ελλάδας και της μισής Κύπρου (για όσο παραμένει μισή, γιατί μετά και το Κυπριακό κράτος θα αποτελείται από δύο -Ελληνικό και Τουρκικό- έθνη)
      -Δεν ξαναδιαβάζεις όλη την μπροσούρα (από το λινκ) από την αρχή, για να μην κουβεντιάζουμε "ότι νά'ναι" στην κυριολεξία;

      Διαγραφή

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου, άν δεν υπάρχει εγγραφή στον blogger ή άλλη διαδυκτιακή υπηρεσία (βλέπε όροι σχολιασμού στο πάνω μέρος της σελίδας).
Ανώνυμα και υβριστικά σχόλια μπορούν να διαγράφονται χωρίς άλλη προειδοποίηση.