Μανιακή με τον Αρκά. Με τις ξυραφιές του σκίτσου και του λόγου του. Με τον συμπυκνωμένο υπερρεαλισμό της εικόνας του. Με τους ήρωές του, που λες κι αυτονομούνταν από τον δημιουργό του - όπως, άλλωστε, όλοι οι ήρωες που σέβονται τον εαυτό τους: όταν είναι σοφά δομημένοι, παίρνουν σάρκα, παίρνουν οστά και κάνουν του κεφαλιού τους, ερήμην του κηδεμόνα τους.
Πάντα περιέβαλλε ένα μυστήριο τον Αρκά. Κανείς δεν ξέρει ποιος είναι. Κανείς δεν τον έχει δει, δεν του έχει μιλήσει. Κυκλοφορεί - αν κυκλοφορεί - δίπλα μας άγνωστος μεταξύ αγνώστων. Με αυτή την έννοια, ο Αρκάς μου θύμιζε πάντα τον άγνωστο... διάσημο street artist, τον Bansky, που ούτε το μικρό του όνομα δεν ξέρουμε ούτε ποιος είναι (αν και πριν λίγες μέρες λέγεται πως διέρρευσε η ταυτότητά του).
Κάποιες ατάκες του Αρκά έχουν ενσωματωθεί στη λαλιά μας. Τις χρησιμοποιούμε ξεχνώντας ή αδιαφορώντας ποιος ο γεννήτοράς τους. Αυτή η διείσδυση στον καθημερινό λόγο ενός λαού είναι και η επιτομή της επιτυχίας του:
- Προσπαθώ να βγω από το ψυχολογικό αδιέξοδο, αλλά δεν μπορώ να θυμηθώ από πού μπήκα.Και το κορυφαίο:
- Η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να κερδίσει τη φυσική ηλιθιότητα.
- Δημοκρατία είναι 4 λύκοι κι 1 πρόβατο να ψηφίζουν για φαγητό.
- Εχω διαβάσει τόσα πολλά γύρω απ' το Κάπνισμα που αποφάσισα να κόψω το διάβασμα.
- Ας αφήσουμε τους εγωισμούς κι ας κοιτάξουμε και λίγο τον εαυτό μας.Ολοι εμείς λοιπόν που σας θαυμάζουμε, απογοητευτήκαμε φίλτατε Αρκά. Απογοητευτήκαμε σαν να ήσασταν φίλος και μας γυρίσατε την πλάτη. Δικός μας άνθρωπος και τώρα κάνετε πως δεν μας ξέρετε. Διασχίσατε με επώδυνη για μας ευκολία την απόσταση που εσείς ο ίδιος είχατε ορίσει. Από δημιουργός γίνατε οπαδός. Από καλλιτέχνης, ινστρούχτορας.
Και τότε ακριβώς άρχισε να φουντώνει ο αστικός μύθος πως ο Αρκάς δεν είναι ένα πρόσωπο αλλά πολλά διαφορετικά. Ισως γιατί οι αναγνώστες του προσπαθούσαν να διασώσουν εντός τους τον δικό τους Αρκά. Οχι τον σημερινό. Οχι αυτόν που αντικατέστησε τη λεπίδα του χιούμορ με την στυφάδα της ντιρεκτίβας.
Να εξηγούμαστε για να μην παρεξηγούμαστε. Η απογοήτευση ΔΕΝ εκπορεύεται από την πολιτική θέση που επέλεξε. Αλλωστε, το ίδιο ακριβώς συνέβη με τον Λάκη Λαζόπουλο. Εναν δημιουργό ο οποίος επίσης χρησιμοποίησε τη μέθοδο της χειραγώγησης μέσα από την τέχνη του. Ο Λάκης στρατεύτηκε με τη μια μεριά, ο Αρκάς με την αντίθετη: δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.
Κάποιοι απαξιώνουν το ταλέντο τους επειδή διαφωνούν πολιτικά μαζί τους: «Ελα μωρέ, υπερτιμημένος ο Αρκάς, σιγά τώρα, τι να μας πει ο Λάκης;».
Αφελείς - ή μήπως σκόπιμες; - αυτές οι υπεραπλουστεύσεις. Οι άνθρωποι έχουν ταλέντο, εξού και μας πικραίνουν. Αν ήταν ατάλαντοι δεν θα μας απασχολούσαν καν.
Αγαπητέ Αρκά κλείνοντας.
Δεν γνωρίζω αν είστε ένας ή πολλοί. Γνωρίζω όμως πως είστε σίγουρα δύο. Ο παλιός και ο καινούργιος. Αυτός που αγαπήσαμε. Κι ο άλλος. Που μας γύρισε την πλάτη.
Τα σέβη μου.
Της Έλενας Ακρίτα
Ίσως είμαι υπερβολικός, αλλά προσωπικά,πιστεύω ότι ο Αρκάς της κρίσης δεν είναι άσχετος με τον πρώιμο Αρκά. Ακόμα και στα πρώτα έργα του κυριαρχεί σε μεγάλο βαθμό ο κυνισμός και ο ατομισμός.Απλά τώρα εκδηλώθηκε πιο έντονα.
ΑπάντησηΔιαγραφήυ.γ Σκουπιδοτενεκές.
@Σκουπιδοτενεκές:
ΔιαγραφήΤο χιούμορ του Αρκά πάντα είχε να κάνει τον κυνισμό (εξού κ είναι κ τρομερά επιτυχημένο).
Εκείνη η σύμβαση που νομίζω πως εγκατέλειψε, είναι η σύμβαση που λέει πως η σάτυρα οφείλει να στρέφεται εναντίον του ισχυρού.
Κυνικό χιούμορ είχε πάντα, τώρα έγινε κυνικός ο ίδιος.
Εκεί θα εντόπιζα την διαφορά.
και μάλιστα όχι τόσο στην σάτυρα του, αλλά στο "δια τάυτα"
οκ, απλά πιστεύω (μπορεί να κάνω λάθος) ότι η προβολή του ατομισμού (πράγμα διάχυτο στο μηδενισμό που επικράτησε στις αρχές των 90ς) και του δίδυμου αδερφού του , του κυνισμού, έγινε (και) μέσω μιας κουλτούρας που αυτοπαρουσιαζόταν ως αντισυμβατική, ριζοσπαστική , ενάντια στις μάζες κ.α.Δεν είναι τυχαίο ότι τότε έγινε δημοφιλής ο Αρκάς,κατά την εμπειρία μου . Αυτή η κουλτούρα θα βρει δρόμο να εκφραστεί σε μεγάλο βαθμό στη σημερινή εποχή.Αντίστοιχο παράδειγμα μπορώ να αναφέρω την ανάδυση του νεοφιλελευθερισμού στις Η.Π.Α μέσω της κουλτούρας της ''σεξουαλικής επανάστασης'' και της υπεράσπισης των ''ατομικών δικαιωμάτων'' των 60ς .
ΔιαγραφήΘέλω να πω ότι διαφωνώ ότι υπάρχουν ''δύο αρκάδες''. Πιστεύω ότι ο ''αντισυμβατικός'' Αρκάς των 90ς , γέννησε πολύ φυσικά τον ατομιστή φιλελεύθερο της κρίσης του σήμερα.
Από κει και πέρα είναι και θέμα γούστου.Προσωπικά γελάω περισσότερο με το Γαλατικό χωριό, παρά με τον κυνικό μοντεχρήστο (που σε κάποιες στιγμές με τρομάζει)..
υ.γ Σκουπιδοτενεκές.
@Σκουπιδοτενεκές:
ΔιαγραφήΚι όμως, υπάρχει διαφορά.
Κοίτα εδώ π.χ.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/38/0e/7f/380e7f0339e7f3a0603b7bb2f1f0672d--funny-thoughts-funny-stuff.jpg
Για να μην αναφέρω παλιότερες συλλογές του όπως η show bisness ή ο Ισοβίτης, ή ακόμη παλιότερα τα σκίτσα του στον "σχολιαστή" πίσω στα '80s.
Ο κυνισμός ο ίδιος, η κοινωνική-πολιτική στόχευση, εντελώς διαφορετική...
Πιστευω πως κακως ο Αρκας πολιτικοποιησε τα σκιτσα του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠερα απο τις οποιες αποψεις του, δεν του παει καλλιτεχνικα και βγαινει καπως ατσαλα και δασκαλιστικα αυτο που θελει να πει.
Για προοδευτικο δεν τον ειχα ποτε, οποτε δεν νιωθω καμια οργη εναντιον του οπως πολλοι σχολιαστες στην σελιδα του στο FB.
Ειναι σαν να νευριασω με τον Anselmo των Pantera που ειναι ρατσισταρας και redneck.
Σαν καλλιτεχνη ακομα τον εκτιμω παντως.
Παπουτσωμενος Γατος