Σύμφωνα με την Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών για παράνομο περιεχόμενο ή παράνομη συμπεριφορά στο Διαδίκτυο, Safeline.gr, το Facebook έχει την πρωτιά σε καταγγελίες. Από την άλλη οι τηλεφωνικές καταγγελίες που δέχτηκε η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 8001180015, του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, αφορούν στην πλειονότητά τους θέματα συμπεριφορών εξάρτησης και διαδικτυακού εκφοβισμού.
Στο περιθώριο εκδήλωσης, που έγινε την Τρίτη στο πλαίσιο του 11ου εορτασμού της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», η Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών για παράνομο περιεχόμενο ή παράνομη συμπεριφορά στο Διαδίκτυο, Safeline.gr, και η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 8001180015, του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, έδωσαν στη δημοσιότητα τα στατιστικά στοιχεία, που συγκέντρωσαν κατά το 2013.
Αναλυτικά, η SafeLine έλαβε συνολικά 3.094 καταγγελίες που αφορούσαν παράνομο περιεχόμενο ή δραστηριότητα στο Διαδίκτυο, το 2013. Η κατηγορία που διακρίνεται από τον μεγάλο αριθμό καταγγελιών που την αφορά, είναι αυτή της παραβίασης Προσωπικών Δεδομένων (34%). Η κατηγορία της Παιδικής Πορνογραφίας (12%) καταλαμβάνει ένα αξιοσημείωτο ποσοστό καταγγελιών, το οποίο συγκριτικά με το 2012 είναι αυξημένο κατά μία ποσοστιαία μονάδα (το 2012 η κατηγορία αυτή αφορούσε το 11% των ληφθέντων καταγγελιών). Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι το 2012 παρουσιάστηκε μια ραγδαία αύξηση των καταγγελιών (845 καταγγελίες) που αφορούσαν το Facebook και ο αριθμός αυτός αυξήθηκε ακόμη περισσότερο το 2013 (η SafeLine έλαβε 1.551 καταγγελίες).
Όπως επισημαίνεται από τη SafeLine, οι λόγοι που κρύβονται πίσω από αυτήν την ραγδαία αύξηση ποικίλουν, καθώς ολοένα και περισσότεροι χρήστες δημιουργούν προφίλ στο δημοφιλές αυτό κοινωνικό δίκτυο, χωρίς να είναι επαρκώς ενημερωμένοι για τους πιθανούς κινδύνους που ελλοχεύουν σε αυτό.
Η SafeLine συγκεντρώνοντας στοιχεία από τις καταγγελίες που αφορούν το Facebook, δημιούργησε έναν οδηγό με χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές προστασίας από την παράνομη δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα στο κοινωνικό αυτό δίκτυο. Το πιο σύνηθες περιεχόμενο καταγγελιών που αφορούσαν το Facebook συγκαταλέγεται στις παρακάτω κατηγορίες:
Η πλειοψηφία των αιτημάτων (70%) προήλθε από ενήλικες (κυρίως γονείς, αλλά και «σημαντικούς άλλους» της ζωής των παιδιών/εφήβων). Ακολουθούν οι επαγγελματίες (εκπαιδευτικοί και επαγγελματίες υγείας) με ποσοστό 16%, και, τέλος, οι ανήλικοι που απευθύνθηκαν στη γραμμή σε ποσοστό 14%.
Αναφορικά με τον τύπο του αιτήματος, η πλειοψηφία των αιτημάτων αφορούσε σε θέματα συμπεριφορών εξάρτησης (37%), ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα αιτήματα που αφορούσαν στο διαδικτυακό εκφοβισμό (15%). Στην τρίτη θέση, με ποσοστό 9%, αναδείχθηκε η κατηγορία που αφορά στην προστασία της ιδιωτικής ζωής και ακολουθούν τα αιτήματα που αφορούν την καταπάτηση της ιδιωτικότητας (8%).
Το προσωπικό της Γραμμής Βοηθείας παρείχε ψυχολογική υποστήριξη και συμβουλευτική ή και έδωσε ανάλογες πληροφορίες σε 843 αναφορές. Επιπλέον, 543 περιπτώσεις (γονείς ή και έφηβοι) παραπέμφθηκαν στο κλινικό ιατρείο της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) για να ενταχθούν στο πρόγραμμα της ΜΕΥ για τους εφήβους με υπερβολική ενασχόληση με το Διαδίκτυο ή προκειμένου οι ίδιοι και οι οικογένειες να υποστηριχθούν περαιτέρω (πχ στις περιπτώσεις διαδικτυακού εκφοβισμού). Τέλος, 362 περιπτώσεις παραπέμφθηκαν στη γραμμή καταγγελιών Safeline.gr και στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για περιπτώσεις ηλεκτρονικού εγκλήματος, ή σε άλλους αρμόδιους φορείς, αντίστοιχους με τη φύση της αναφοράς (πχ καταναλωτικές οργανώσεις κλπ).
Υπενθυμίζεται ότι η Γραμμή Βοηθείας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου απευθύνεται σε εφήβους και παιδιά, καθώς και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (εκφοβισμός, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παρενόχληση, κ.ά.).
Στο περιθώριο εκδήλωσης, που έγινε την Τρίτη στο πλαίσιο του 11ου εορτασμού της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», η Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών για παράνομο περιεχόμενο ή παράνομη συμπεριφορά στο Διαδίκτυο, Safeline.gr, και η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 8001180015, του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, έδωσαν στη δημοσιότητα τα στατιστικά στοιχεία, που συγκέντρωσαν κατά το 2013.
Αναλυτικά, η SafeLine έλαβε συνολικά 3.094 καταγγελίες που αφορούσαν παράνομο περιεχόμενο ή δραστηριότητα στο Διαδίκτυο, το 2013. Η κατηγορία που διακρίνεται από τον μεγάλο αριθμό καταγγελιών που την αφορά, είναι αυτή της παραβίασης Προσωπικών Δεδομένων (34%). Η κατηγορία της Παιδικής Πορνογραφίας (12%) καταλαμβάνει ένα αξιοσημείωτο ποσοστό καταγγελιών, το οποίο συγκριτικά με το 2012 είναι αυξημένο κατά μία ποσοστιαία μονάδα (το 2012 η κατηγορία αυτή αφορούσε το 11% των ληφθέντων καταγγελιών). Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι το 2012 παρουσιάστηκε μια ραγδαία αύξηση των καταγγελιών (845 καταγγελίες) που αφορούσαν το Facebook και ο αριθμός αυτός αυξήθηκε ακόμη περισσότερο το 2013 (η SafeLine έλαβε 1.551 καταγγελίες).
Όπως επισημαίνεται από τη SafeLine, οι λόγοι που κρύβονται πίσω από αυτήν την ραγδαία αύξηση ποικίλουν, καθώς ολοένα και περισσότεροι χρήστες δημιουργούν προφίλ στο δημοφιλές αυτό κοινωνικό δίκτυο, χωρίς να είναι επαρκώς ενημερωμένοι για τους πιθανούς κινδύνους που ελλοχεύουν σε αυτό.
Η SafeLine συγκεντρώνοντας στοιχεία από τις καταγγελίες που αφορούν το Facebook, δημιούργησε έναν οδηγό με χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές προστασίας από την παράνομη δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα στο κοινωνικό αυτό δίκτυο. Το πιο σύνηθες περιεχόμενο καταγγελιών που αφορούσαν το Facebook συγκαταλέγεται στις παρακάτω κατηγορίες:
- Κλοπή κωδικών πρόσβασης και δημιουργία ψεύτικου προφίλ
- Παραβίαση προσωπικών δεδομένων
- Ηλεκτρονικός εκφοβισμός (cyberbullying)
- Προσέλκυση παιδιών για γενετήσιους λόγους (grooming).
Η πλειοψηφία των αιτημάτων (70%) προήλθε από ενήλικες (κυρίως γονείς, αλλά και «σημαντικούς άλλους» της ζωής των παιδιών/εφήβων). Ακολουθούν οι επαγγελματίες (εκπαιδευτικοί και επαγγελματίες υγείας) με ποσοστό 16%, και, τέλος, οι ανήλικοι που απευθύνθηκαν στη γραμμή σε ποσοστό 14%.
Αναφορικά με τον τύπο του αιτήματος, η πλειοψηφία των αιτημάτων αφορούσε σε θέματα συμπεριφορών εξάρτησης (37%), ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα αιτήματα που αφορούσαν στο διαδικτυακό εκφοβισμό (15%). Στην τρίτη θέση, με ποσοστό 9%, αναδείχθηκε η κατηγορία που αφορά στην προστασία της ιδιωτικής ζωής και ακολουθούν τα αιτήματα που αφορούν την καταπάτηση της ιδιωτικότητας (8%).
Το προσωπικό της Γραμμής Βοηθείας παρείχε ψυχολογική υποστήριξη και συμβουλευτική ή και έδωσε ανάλογες πληροφορίες σε 843 αναφορές. Επιπλέον, 543 περιπτώσεις (γονείς ή και έφηβοι) παραπέμφθηκαν στο κλινικό ιατρείο της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) για να ενταχθούν στο πρόγραμμα της ΜΕΥ για τους εφήβους με υπερβολική ενασχόληση με το Διαδίκτυο ή προκειμένου οι ίδιοι και οι οικογένειες να υποστηριχθούν περαιτέρω (πχ στις περιπτώσεις διαδικτυακού εκφοβισμού). Τέλος, 362 περιπτώσεις παραπέμφθηκαν στη γραμμή καταγγελιών Safeline.gr και στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος για περιπτώσεις ηλεκτρονικού εγκλήματος, ή σε άλλους αρμόδιους φορείς, αντίστοιχους με τη φύση της αναφοράς (πχ καταναλωτικές οργανώσεις κλπ).
Υπενθυμίζεται ότι η Γραμμή Βοηθείας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου απευθύνεται σε εφήβους και παιδιά, καθώς και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (εκφοβισμός, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παρενόχληση, κ.ά.).
Πηγή: Κουτί της Πανδώρας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου, άν δεν υπάρχει εγγραφή στον blogger ή άλλη διαδυκτιακή υπηρεσία (βλέπε όροι σχολιασμού στο πάνω μέρος της σελίδας).
Ανώνυμα και υβριστικά σχόλια μπορούν να διαγράφονται χωρίς άλλη προειδοποίηση.