Εκτός από τον Μαρξ αρνητικά απαντούν, στην πράξη, και οι καθ'ύλην αρμόδιοι ...καπιταλιστές.
Χωρίς άλλο δικό μας σχόλιο:
Ο Μιτσούρου Καβάι δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αντίθετος με την τεχνολογική εξέλιξη. Ανώτατο τεχνικό στέλεχος της Toyota, εργαζόμενος επί μισό αιώνα στον ιαπωνικό κολοσσό, συνέβαλε από θέσεις ευθύνης στην αυτοματοποίηση των διαδικασιών παραγωγής με τη βαθμιαία εισαγωγή χιλιάδων ρομπότ. Και όμως, με εντολή του Καβάι και με την πλήρη υποστήριξη του προέδρου της Toyota, Ακίο Τογιόντα, εγγονού του ιδρυτή της εταιρείας, εδώ και λίγο καιρό οι άνθρωποι αντικαθιστούν τα ρομπότ, σε εργασίες όχι μόνο συναρμολόγησης, αλλά και κατασκευής εξαρτημάτων, που κατεξοχήν βασίζονταν στον αυτοματισμό. Για έναν άνθρωπο που το ξεκίνημα της καριέρας του συνέπεσε με την είσοδο των ρομπότ στην παραγωγή, αυτό φαίνεται να είναι ένα βήμα προς τα πίσω. Μερικές φορές, όμως, χρειάζονται βήματα προς τα πίσω για να κάνεις μεγαλύτερα προς τα εμπρός.
[...]
Τα τελευταία τρία χρόνια έχουν δημιουργηθεί στα εργοστάσια της Toyota περίπου 100 χώροι αυξημένης χειρωνακτικής εργασίας,
Χωρίς άλλο δικό μας σχόλιο:
Ανθρωποι στη θέση ρομπότ
Ο Μιτσούρου Καβάι δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αντίθετος με την τεχνολογική εξέλιξη. Ανώτατο τεχνικό στέλεχος της Toyota, εργαζόμενος επί μισό αιώνα στον ιαπωνικό κολοσσό, συνέβαλε από θέσεις ευθύνης στην αυτοματοποίηση των διαδικασιών παραγωγής με τη βαθμιαία εισαγωγή χιλιάδων ρομπότ. Και όμως, με εντολή του Καβάι και με την πλήρη υποστήριξη του προέδρου της Toyota, Ακίο Τογιόντα, εγγονού του ιδρυτή της εταιρείας, εδώ και λίγο καιρό οι άνθρωποι αντικαθιστούν τα ρομπότ, σε εργασίες όχι μόνο συναρμολόγησης, αλλά και κατασκευής εξαρτημάτων, που κατεξοχήν βασίζονταν στον αυτοματισμό. Για έναν άνθρωπο που το ξεκίνημα της καριέρας του συνέπεσε με την είσοδο των ρομπότ στην παραγωγή, αυτό φαίνεται να είναι ένα βήμα προς τα πίσω. Μερικές φορές, όμως, χρειάζονται βήματα προς τα πίσω για να κάνεις μεγαλύτερα προς τα εμπρός.
[...]
Τα τελευταία τρία χρόνια έχουν δημιουργηθεί στα εργοστάσια της Toyota περίπου 100 χώροι αυξημένης χειρωνακτικής εργασίας,
Πηγή: Καθημερινή
Εμπρός, λοιπόν, ν' αρχίσουμε να σκάβουμε με τα χέρια, ....για να κονομήσουμε;!;!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ υπεραξία είναι το μέρος της απλήρωτης ανθρώπινης εργασίας μετρημένης με το χρόνο, και άρα υπολογίζεται με τις ώρες της ημερήσιας εργασίας, που δεν πληρώνονται.
Οι ώρες, που δεν πληρώνονται προκύπτουν αν αφαιρέσουμε από τις συνολικές ώρες της ημερήσιας εργασίας τις ώρες, που πληρώνονται, κι αυτές σε, γενικές γραμμές, (δηλαδή άλλοτε πάνω, άλλοτε κάτω, ανάλογα με τους τρέχοντες συσχετισμούς της ταξικής πάλης) αντιστοιχούν στην ΑΞΙΑ της μίσθωσης της εργατικής δύναμης, που απαξιώθηκε στη διάρκεια του συνολικού ημερήσιου χρόνου εργασίας.
Η υπεραξία είναι καθαρά και αποκλειστικά ιδιότητα της εργατικής δύναμης, δηλαδή να παράγει αξία παραπάνω από αυτήν, που καταναλώνει - είναι η κότα με το χρυσό αυγό.
Τα μέσα εργασίας (εργαλεία-μηχανές), ΔΕΝ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΚΑΜΙΑ ΑΞΙΑ, γιατί δεν εργάζονται, αλλά απλά απαξιώνονται στη διαδικασία της (ανθρώπινης) εργασίας, μεταβιβάζοντας την απαξίωση τους σε ισόποση αξία στο προϊόν της εργασίας, στο εμπόρευμα, αφού μιλάμε για καπιταλισμό.
Γι αυτό τον απλό λόγο δεν παράγουν και υπεραξία.
Ολα αυτά, αξία "εργασίας" (=μίσθωσης εργατικής δύναμης), αξία προϊόντος, άρα και η υπεραξία, προσδιορίζονται ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ, δηλαδή σαν μέσοι κοινωνικοί όροι, και όχι από τους όρους παραγωγής του κάθε μεμονωμένου προϊόντος.
Αρα, σκάβοντας με τα χέρια δε θα κονομήσω περισσότερο, γιατί μπορεί το σκάψιμο μου να μου πήρε περισσότερες ώρες, θα πληρωθεί όμως στην αγορά(*) σύμφωνα με την αξία του(**), δηλαδή με τις μέσες ώρες του ίδιου σκαψίματος, που κάνει η υπόλοιπη κοινωνία, σκάβοντας με εκσκαφείς, συν το μέσο ποσοστό υπεραξίας, που παράγεται στον κλάδο, συν την ισχύουσα μέση απόσβεση του εκσκαφέα, πετρέλαιο κλπ. έξοδα σταθερού κεφαλαίου. Κι όλα αυτά ανηγμένα (δηλαδή μετρημένα) σε ισοδύναμες ώρες εργασίας, βγάζουν πολύ λιγώτερες ώρες εργασίας από αυτές, που κατέβαλα εγώ σκάβοντας με τα χέρια. Αρα δε θα βγάλω ούτε καν τα έξοδά μου (εγώ η το αφεντικό μου, δεν κάνει διαφορά στην περίπτωσή μας), και η κουτουράδα μου θάχει ένα σύντομο τέλος.
Κάτι άλλο συμβαίνει λοιπόν στην TOYOTA, γιατί αν συνεχίσει έτσι, το πιθανότερο είναι πως θα χρεοκοπήσει από τα έξοδα, και θα την φάει η MITSUBISHI, που δεν ακούγεται νά κάνει τέτοιες ....μαλακίες!
Η υιοθέτηση ανώτερης τεχνολογίας, με πιο εξελιγμένες μηχανές, καταλήγει σε αθροιστική μείωση των εξόδων παραγωγής (σταθερό και μεταβλητό) και επιτρέπει μεγαλύτερα κέρδη, άρα και ταχύτερη συσσώρευση η μείωση τιμών πώλησης και άρα "πρεσσάρισμα" των ανταγωνιστών, που πρέπει να κάνουν το ίδιο για να μη αναγκαστούν στο τέλος να κλείσουν.
(συνεχίζεται)
(συνέχεια)
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν δεν τα καταφέρουν οι ανταγωνιστές, διαμορφώνεται μονοπώλιο, και οι τιμές, από κεί, που μειώνονταν, ανεβαίνουν στα μονοπωλιακά ύψη, γίνονται οι μέγιστες δυνατές, που ξεζουμίζουν τον καταναλωτή.
Αν τα καταφέρουν, έχουμε μείωση της αξίας του προϊόντος, αφενός γιατί μειώθηκε ο μέσος κοινωνικός χρόνος για την εργασία παραγωγής του, αφετέρου γιατί ο ανταγωνισμός των παραγωγών μεταξύ τους (που τώρα παράγουν περισσότερα, πάνω από την ζήτηση, και με μικρότερο κόστος προϊόντα) ρίχνει τις τιμές, (για να μην τους μείνουν...) άρα διαμορφώνονται κοινωνικά νέες, χαμηλότερες, αξίες: Το αποτέλεσμα είναι κάτι, που δε ...θέλανε οι κεφαλαιοκράτες! Δηλαδή, αυξήσανε την οργανική σύνθεση του κλάδου τους και μειώσαν το ποσοστό του κέρδους τους! Σταματάει λοιπόν προσωρινά η τεχνολογική εξέλιξη εδώ και τα κεφάλαια πάνε αλλού, κυνηγώντας μεγαλύτερο π.κ., κι έχει ο θεός.
Αυτή είναι η διαλεκτική της οργανικής σύνθεσης.
Η αύξησή της σε μεμονωμένους παραγωγούς τους δίνει πλεονέκτημα λόγω της αύξησης του ατομικού τους κέρδους σε σχέση με τους ανταγωνιστές. Αρα καθένας τους ξεχωριστά επιδιώκει την τεχνολογική πρόοδο, που σημαίνει αύξηση της ατομικής ο.σ., άμα μπορεί να βρεί κεφάλαια. Ετσι όμως μοιραία οδηγούνται είτε σε μονοπώλιο, δηλαδή χαμένοι οι n-1, είτε σε μείωση του π.κ. λόγω της γενικευμένης ανόδου της ο.σ. Είναι μια ακόμη απόδειξη γιατί το μονοπώλιο (και ο συνεπακόλουθος ιμπεριαλισμός) είναι η μόνη διέξοδος και μοιραία κατάληξη της "ελεύθερης αγοράς" και του Καπιταλισμού.
-------------------
(*) Αφήνουμε στην άκρη την μονοπωλιακή αγορά, όπου ο νόμος της αξίας εφαρμόζεται με ειδικό τρόπο, για λόγους απλότητας. Κι εκεί τα ανάλογα ισχύουν, απλά είναι πιο περίπλοκη η ανάλυσή τους.
(**) Κάνουμε αφαίρεση και των δαπανών κεφαλαίου για να μην μπλέξουμε με την τιμή παραγωγής, πελαγοδρομώντας άνευ λόγου γι αυτό, που θέλουμε να φωτίσουμε εδώ. Υποθέτουμε δηλαδή ότι η τιμή παραγωγής ισούται με την αξία του προϊόντος.
@Σεχτάρ ο Τρομερός:
Διαγραφή-Και βέβαια δεν θα αρχίσουμε να σκάβουμε με τα χέρια για να τα οικονομήσουμε.
-Και βέβαια κάθε προσπάθεια παραγωγικού πισωγυρίσματος είναι καταδικασμένη από την αρχή της.
Δεν διαφωνούμε κάπου, ούτε ήθελα να πω τέτοιο πράγμα.
Εκείνο που εγώ βλέπω στην είδηση είναι πως:
α)Το κεφάλαιο πιάνεται κυριολεκτικά από τα μαλλιά του, μήπως και καβατζώσει την κρίση.
β) πως σε σχέση με το α) επιβεβαιώνεται πως υπεραξία παράγει μόνον ο άνθρωπος, και πως οι ίδιοι οι καπιταλιστές καταρίπτουν διάφορα μεταμοντέρνα θεωρήματα περί εξαφάνισης του κοινωνικού ρόλου του προλεταριάτου λόγω της αυτοματοποίησης κλπ
Κοίτα να δεις που αυτά που λέει ο Ντάτ στον "Φασισμό" περί τεχνοφοβίας, και οπισθοδρόμησης της επιστήμης στην παρακμή του καπιταλισμού, θα βγούνε πάλη σωστά... Να 'σαι καλά για το εύρημα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚώστας
@Κώστας:Το εύρημα δεν είναι δικό μου (είναι σχολιαστή σε άλλο μπλογκ), αλλά και εμένα ο νους μου απευθείας στον Ντατ πήγε και το δημοσίευσα.
ΔιαγραφήΚοίτα τον γ#@^&&*νο τον μαρξισμό που έχει την εντελώς σπαστική συνήθεια να επιβεβαιώνεται συνεχώς...