Εναλλακτικοί τίτλοι:
-Λ: (μονολογώντας μάλλον παρά απευθυνόμενος στον φίλο μου): Ο διάλογος έχει πολλά ποδάρια…
-Χ Γιά στάσου, τι θες να πεις; Βλέπω ότι διαβάζεις τον προσυνεδριακό διάλογο. Σ’ αυτόν αναφέρεσαι; Και τι υπονοείς;
-Λ (ξαναμμένος κάπως, γι’ αυτό κι αφήνει την εφημερίδα. Εδώ σηκώνει συζήτηση! Είπαμε, Λάκωνες, αλλά όχι και μουγγοί): Τι γνώμη έχεις για τη χρησιμότητα, τη σκοπιμότητα και τα όρια του προσυνεδριακού διαλόγου;
-Χ: Κοίταξε, επειδή εμένα δεν με κέντρισε κάτι ώστε να μου δημιουργηθούν τέτοια ερωτήματα, όπως φαίνεται ότι έγινε μ’ εσένα, θα ‘ταν καλύτερα, πιο εποικοδομητικό εννοώ, να μου έλεγες εσύ την άποψή σου, την οπωσδήποτε επεξεργασμένη σε μικρό ή μεγάλο βαθμό, παρά να απαντήσω εγώ αυτοσχεδιάζοντας εκ των ενόντων αυτή τη στιγμή.
-Λ: Εντάξει, δίκιο έχεις. Λοιπόν, ξέρεις, σε κάθε διαδικασία οι γνωστικοί φροντίζουν να φυλάγονται από τις κακοτοπιές. Φροντίζουν από πριν να βάζουν τους αναγκαίους κανόνες, να παίρνουν τα κατάλληλα μέτρα, όχι για την περίπτωση που όλα κυλίσουν ομαλά αλλά για το εντελώς αντίθετο, για την περίπτωση δηλαδή που παρουσιαστεί κάποια δυσκολία, κάποια αναποδιά, που εμφανιστεί κάποιος ή κάποιοι ιδιότροποι, δύστροποι, απείθαρχοι ή, ακόμη, αντικοινωνικοί ή ό,τι άλλο, οι οποίοι ηθελημένα ή αθέλητα με τη συμπεριφορά τους θα απειλήσουν να δυναμιτίσουν τη διαδικασία. Ας υποθέσουμε, για παράδειγμα, ότι ένα ταξιδιωτικό γραφείο διοργανώνει μιαν εκδρομή. Η όλη διαδικασία μήπως δεν υπόκειται σε κάποιους κανόνες, πολλές φορές υπό τη μορφή συμφωνητικού, αλλά και άγραφους ή προφορικούς; Κι αυτοί οι άγραφοι κανόνες, κι αυτοί είναι το ίδιο σημαντικοί με τους γραφτούς. Η φιλία μας, η σχέση μας σε τέτοιους, άγραφους, κανόνες (και αρχές!) δεν υπακούει; (παύση)
-Χ: Έλα, έμπαινε στο παρασύνθημα.
-Λ: Το παρασύνθημα είναι το προκείμενο· ο προσυνεδριακός διάλογος. Η διαδικασία του διαλόγου εντάσσεται στη διαδικασία διαμόρφωσης των αποφάσεων του επικείμενου συνεδρίου: η ΚΕ διαμορφώνει το κείμενο των θέσεων, αυτές συζητούνται σύμφωνα με τις καταστατικές διαδικασίες εσωκομματικά, αλλά παράλληλα δημοσιοποιούνται και καλούνται οι φίλοι και τα μέλη του κόμματος να καταθέσουν τις απόψεις τους σε δημόσιο διάλογο· στη συνέχεια το σώμα του συνεδρίου τοποθετείται επί του σχεδίου και ψηφίζει τα διαμορφωνόμενα σχέδια αποφάσεων. Η τοποθέτηση και η ψήφος κάθε συνέδρου είναι κατά την ατομική του συνείδηση και σύμφωνα με την άποψη που έχει διαμορφώσει. Στη διαμόρφωση αυτής της άποψης έχει ως ένα βαθμό συμβάλει και ο δημόσιος διάλογος. Άρα αυτός που συμμετέχει στον δημόσιο διάλογο επηρεάζει εν δυνάμει τη διαμόρφωση της τελικής απόφασης, εντάξει;
-Χ: Εντάξει, αλλά για προχώρα, γιατί μέχρις εδώ δεν βλέπω τίποτα το άσχημο. Αντίθετα, ο δημόσιος διάλογος εμπλουτίζει τη σκέψη και τον προβληματισμό μας για τα ζητήματα που αναπτύσσουν οι θέσεις, για τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι εργαζόμενοι της χώρας σε τελευταία ανάλυση.
-Λ: Ναι, αν όλα εξελίσσονται σε ομαλές, ας το πούμε έτσι, συνθήκες. Δηλαδή, για να γίνω πιο σαφής, σε συνθήκες γενικής ομοφωνίας σε κεφαλαιώδη ζητήματα, στρατηγικού χαρακτήρα, όπως λέμε, τότε ναι, κανένα πρόβλημα. Αν όμως δεν συμβαίνει αυτό;
-Χ: …Και άλλοι αναπέμπουν ύμνους υπέρ της Λαϊκής Συμμαχίας ενώ άλλοι θρηνούν για την απώλεια του λατρευτού (τους) άλφα άλφα δέλτα μι, δηλαδή. Χμ!…
-Λ: Ναι, ακριβώς. Ας κάνουμε μια υπόθεση εργασίας, μιας και δεν γνωρίζω ακριβώς ποιος είναι ο συσχετισμός των διισταμένων απόψεων, αλλά ούτε και τη μορφή και την ένταση της όποιας διαπάλης διεξάγεται μεταξύ αυτών, ας κάνουμε λοιπόν μια υπόθεση εργασίας σκιαγραφώντας μια δυσμενή για το κόμμα εικόνα, τραβηγμένη στα άκρα —εικόνα εργασίας, επαναλαμβάνω—, ανάλογη εκείνης που γνωρίσαμε τις παραμονές του 13ου Συνεδρίου, της διάσπασης.
-Χ: Ε, δεν νομίζεις ότι απέχουμε παρασάγγες από εκείνη την εικόνα;
-Λ: Ναι, συμφωνώ. Αλλά, όπως τόνισα στην αρχή, αυτός που έχει την ευθύνη μιας διαδικασίας πρέπει να προνοεί για όλα εκείνα τα μέτρα με τα οποία θα μπορεί να διαχειριστεί τέτοιες ανεπιθύμητες καταστάσεις, έστω και αν θεωρούνται ελάχιστα πιθανές ή και εντελώς απίθανες.
-Χ: Εννοείς λοιπόν ότι η ΚΕ έδειξε αμέλεια και δεν έλαβε κάποια μέτρα, και αν ναι, ποια;
-Λ: Δεν έχω απάντηση, δεν έχω καταλήξει αν πράγματι θα ήταν σκόπιμο, ενδεδειγμένο να ληφθούν οποιαδήποτε μέτρα και, πολύ περισσότερο, δεν μπορώ ούτε να σκιαγραφήσω τέτοια μέτρα.
-Χ: Τότε;
-Λ: Μα ήδη το είπα. Οι κανόνες (τα μέτρα) είναι πάντα και γραφτοί και άγραφοι.
-Χ: Εννοείς μήπως ότι έχουν παραβιαστεί κάποιοι άγραφοι κανόνες; Και ποιοι και από ποιους;
-Λ: Έξυπνα ρωτάς. Ναι, περί αυτού πρόκειται, κατά τη γνώμη μου βέβαια.
-Χ: Ποιοι κανόνες λοιπόν και από ποιους;
-Λ: Ποιοι είπαμε ότι συμμετέχουν στον δημόσιο διάλογο; Τα μέλη και οι φίλοι του ΚΚΕ. Για τους φίλους δεν τίθεται κανένα ζήτημα. Η διατύπωση της γνώμης τους είναι, όπως πρέπει, ανεμπόδιστη μέσα στο πλαίσιο των όρων συμμετοχής που έχει γνωστοποιήσει η επιτροπή του προσυνεδριακού διαλόγου. Για τα μέλη όμως τα πράγματα δεν μπορεί να είναι έτσι. Αυτά έτσι κι αλλιώς έχουν τη δυνατότητα (και την υποχρέωση) ανεμπόδιστης διατύπωσης της γνώμης τους στις εσωκομματικές διαδικασίες. Η διατύπωση των απόψεών τους στον δημόσιο διάλογο ασφαλώς εμπλουτίζει, όπως επισήμανες κι εσύ, τη σκέψη και τον προβληματισμό μας για τα ζητήματα που αναπτύσσουν οι θέσεις. Καλά μέχρις εδώ. Όμως, αν οι απόψεις κάποιων μελών —και πολύ περισσότερο στελεχών, βλέπε Σκυλάκος, Αραβανής κ.ά.— κινούνται σε άλλη, αντίθετη κατεύθυνση από αυτή του κειμένου της ΚΕ όσον αφορά κεντρικά ζητήματα των θέσεων κι αν η δημοσιοποίηση των απόψεων χρησιμοποιείται, ανεξαρτήτως προθέσεων, λόγω αντικειμενικών συνθηκών σαν εργαλείο για ζύμωση της «αντίθετης άποψης» από όποιους, μέσα και έξω από το κόμμα, έχουν συμφέρον να αντιπαλέψουν τις θέσεις της ΚΕ, εργαλείο υπόσκαψης του κόμματος εντέλει, σ’ αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει πρόβλημα;
-Χ: Δίκιο έχεις, αλλά τι προτείνεις;
-Λ: Δεν προτείνω τη λήψη κανενός προληπτικού μέτρου. Επισημαίνω την παραβίαση των άγραφων κανόνων δεοντολογίας του κομματικού μέλους, και ο νοών νοείτω… Η στάση του κομματικού μέλους είναι πρωτίστως ζήτημα ήθους, ζήτημα κομματικού ήθους. Η εν γένει στάση, βέβαια. Όμως, ακόμη χειρότερα, εδώ πρόκειται για τη στάση τους απέναντι στο κόμμα. Πώς να στο πω; Εγώ, αν ήμουν Σκυλάκος, δεν θα έγραφα τις απόψεις μου στον δημόσιο διάλογο. Είναι ζήτημα ήθους πρωτίστως. Μέσα στο κόμμα, ναι, θα τις υπερασπιζόμουνα με επιμονή. Αλλά πιο έξω όχι.
-Χ: Συμφωνώ. Εκτός πια κι αν κανένας νομίζει ότι ο εαυτός του είναι πάνω από το κόμμα…
Εξουθενωμένοι από τέτοια ασυνήθιστα μακρά συζήτηση, ξανασκύψαμε στην εφημερίδα του ο καθένας. Ψάχνοντας ίσως κάποιον άλλον Σκυλάκο…
- Ο διάλογος έχει πολλά ποδάρια
- Σέρνοντας τον χορό του διαλόγου
- Πάμε κατά διαλόγου…
-Λ: (μονολογώντας μάλλον παρά απευθυνόμενος στον φίλο μου): Ο διάλογος έχει πολλά ποδάρια…
-Χ Γιά στάσου, τι θες να πεις; Βλέπω ότι διαβάζεις τον προσυνεδριακό διάλογο. Σ’ αυτόν αναφέρεσαι; Και τι υπονοείς;
-Λ (ξαναμμένος κάπως, γι’ αυτό κι αφήνει την εφημερίδα. Εδώ σηκώνει συζήτηση! Είπαμε, Λάκωνες, αλλά όχι και μουγγοί): Τι γνώμη έχεις για τη χρησιμότητα, τη σκοπιμότητα και τα όρια του προσυνεδριακού διαλόγου;
-Χ: Κοίταξε, επειδή εμένα δεν με κέντρισε κάτι ώστε να μου δημιουργηθούν τέτοια ερωτήματα, όπως φαίνεται ότι έγινε μ’ εσένα, θα ‘ταν καλύτερα, πιο εποικοδομητικό εννοώ, να μου έλεγες εσύ την άποψή σου, την οπωσδήποτε επεξεργασμένη σε μικρό ή μεγάλο βαθμό, παρά να απαντήσω εγώ αυτοσχεδιάζοντας εκ των ενόντων αυτή τη στιγμή.
-Λ: Εντάξει, δίκιο έχεις. Λοιπόν, ξέρεις, σε κάθε διαδικασία οι γνωστικοί φροντίζουν να φυλάγονται από τις κακοτοπιές. Φροντίζουν από πριν να βάζουν τους αναγκαίους κανόνες, να παίρνουν τα κατάλληλα μέτρα, όχι για την περίπτωση που όλα κυλίσουν ομαλά αλλά για το εντελώς αντίθετο, για την περίπτωση δηλαδή που παρουσιαστεί κάποια δυσκολία, κάποια αναποδιά, που εμφανιστεί κάποιος ή κάποιοι ιδιότροποι, δύστροποι, απείθαρχοι ή, ακόμη, αντικοινωνικοί ή ό,τι άλλο, οι οποίοι ηθελημένα ή αθέλητα με τη συμπεριφορά τους θα απειλήσουν να δυναμιτίσουν τη διαδικασία. Ας υποθέσουμε, για παράδειγμα, ότι ένα ταξιδιωτικό γραφείο διοργανώνει μιαν εκδρομή. Η όλη διαδικασία μήπως δεν υπόκειται σε κάποιους κανόνες, πολλές φορές υπό τη μορφή συμφωνητικού, αλλά και άγραφους ή προφορικούς; Κι αυτοί οι άγραφοι κανόνες, κι αυτοί είναι το ίδιο σημαντικοί με τους γραφτούς. Η φιλία μας, η σχέση μας σε τέτοιους, άγραφους, κανόνες (και αρχές!) δεν υπακούει; (παύση)
-Χ: Έλα, έμπαινε στο παρασύνθημα.
-Λ: Το παρασύνθημα είναι το προκείμενο· ο προσυνεδριακός διάλογος. Η διαδικασία του διαλόγου εντάσσεται στη διαδικασία διαμόρφωσης των αποφάσεων του επικείμενου συνεδρίου: η ΚΕ διαμορφώνει το κείμενο των θέσεων, αυτές συζητούνται σύμφωνα με τις καταστατικές διαδικασίες εσωκομματικά, αλλά παράλληλα δημοσιοποιούνται και καλούνται οι φίλοι και τα μέλη του κόμματος να καταθέσουν τις απόψεις τους σε δημόσιο διάλογο· στη συνέχεια το σώμα του συνεδρίου τοποθετείται επί του σχεδίου και ψηφίζει τα διαμορφωνόμενα σχέδια αποφάσεων. Η τοποθέτηση και η ψήφος κάθε συνέδρου είναι κατά την ατομική του συνείδηση και σύμφωνα με την άποψη που έχει διαμορφώσει. Στη διαμόρφωση αυτής της άποψης έχει ως ένα βαθμό συμβάλει και ο δημόσιος διάλογος. Άρα αυτός που συμμετέχει στον δημόσιο διάλογο επηρεάζει εν δυνάμει τη διαμόρφωση της τελικής απόφασης, εντάξει;
-Χ: Εντάξει, αλλά για προχώρα, γιατί μέχρις εδώ δεν βλέπω τίποτα το άσχημο. Αντίθετα, ο δημόσιος διάλογος εμπλουτίζει τη σκέψη και τον προβληματισμό μας για τα ζητήματα που αναπτύσσουν οι θέσεις, για τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι εργαζόμενοι της χώρας σε τελευταία ανάλυση.
-Λ: Ναι, αν όλα εξελίσσονται σε ομαλές, ας το πούμε έτσι, συνθήκες. Δηλαδή, για να γίνω πιο σαφής, σε συνθήκες γενικής ομοφωνίας σε κεφαλαιώδη ζητήματα, στρατηγικού χαρακτήρα, όπως λέμε, τότε ναι, κανένα πρόβλημα. Αν όμως δεν συμβαίνει αυτό;
-Χ: …Και άλλοι αναπέμπουν ύμνους υπέρ της Λαϊκής Συμμαχίας ενώ άλλοι θρηνούν για την απώλεια του λατρευτού (τους) άλφα άλφα δέλτα μι, δηλαδή. Χμ!…
-Λ: Ναι, ακριβώς. Ας κάνουμε μια υπόθεση εργασίας, μιας και δεν γνωρίζω ακριβώς ποιος είναι ο συσχετισμός των διισταμένων απόψεων, αλλά ούτε και τη μορφή και την ένταση της όποιας διαπάλης διεξάγεται μεταξύ αυτών, ας κάνουμε λοιπόν μια υπόθεση εργασίας σκιαγραφώντας μια δυσμενή για το κόμμα εικόνα, τραβηγμένη στα άκρα —εικόνα εργασίας, επαναλαμβάνω—, ανάλογη εκείνης που γνωρίσαμε τις παραμονές του 13ου Συνεδρίου, της διάσπασης.
-Χ: Ε, δεν νομίζεις ότι απέχουμε παρασάγγες από εκείνη την εικόνα;
-Λ: Ναι, συμφωνώ. Αλλά, όπως τόνισα στην αρχή, αυτός που έχει την ευθύνη μιας διαδικασίας πρέπει να προνοεί για όλα εκείνα τα μέτρα με τα οποία θα μπορεί να διαχειριστεί τέτοιες ανεπιθύμητες καταστάσεις, έστω και αν θεωρούνται ελάχιστα πιθανές ή και εντελώς απίθανες.
-Χ: Εννοείς λοιπόν ότι η ΚΕ έδειξε αμέλεια και δεν έλαβε κάποια μέτρα, και αν ναι, ποια;
-Λ: Δεν έχω απάντηση, δεν έχω καταλήξει αν πράγματι θα ήταν σκόπιμο, ενδεδειγμένο να ληφθούν οποιαδήποτε μέτρα και, πολύ περισσότερο, δεν μπορώ ούτε να σκιαγραφήσω τέτοια μέτρα.
-Χ: Τότε;
-Λ: Μα ήδη το είπα. Οι κανόνες (τα μέτρα) είναι πάντα και γραφτοί και άγραφοι.
-Χ: Εννοείς μήπως ότι έχουν παραβιαστεί κάποιοι άγραφοι κανόνες; Και ποιοι και από ποιους;
-Λ: Έξυπνα ρωτάς. Ναι, περί αυτού πρόκειται, κατά τη γνώμη μου βέβαια.
-Χ: Ποιοι κανόνες λοιπόν και από ποιους;
-Λ: Ποιοι είπαμε ότι συμμετέχουν στον δημόσιο διάλογο; Τα μέλη και οι φίλοι του ΚΚΕ. Για τους φίλους δεν τίθεται κανένα ζήτημα. Η διατύπωση της γνώμης τους είναι, όπως πρέπει, ανεμπόδιστη μέσα στο πλαίσιο των όρων συμμετοχής που έχει γνωστοποιήσει η επιτροπή του προσυνεδριακού διαλόγου. Για τα μέλη όμως τα πράγματα δεν μπορεί να είναι έτσι. Αυτά έτσι κι αλλιώς έχουν τη δυνατότητα (και την υποχρέωση) ανεμπόδιστης διατύπωσης της γνώμης τους στις εσωκομματικές διαδικασίες. Η διατύπωση των απόψεών τους στον δημόσιο διάλογο ασφαλώς εμπλουτίζει, όπως επισήμανες κι εσύ, τη σκέψη και τον προβληματισμό μας για τα ζητήματα που αναπτύσσουν οι θέσεις. Καλά μέχρις εδώ. Όμως, αν οι απόψεις κάποιων μελών —και πολύ περισσότερο στελεχών, βλέπε Σκυλάκος, Αραβανής κ.ά.— κινούνται σε άλλη, αντίθετη κατεύθυνση από αυτή του κειμένου της ΚΕ όσον αφορά κεντρικά ζητήματα των θέσεων κι αν η δημοσιοποίηση των απόψεων χρησιμοποιείται, ανεξαρτήτως προθέσεων, λόγω αντικειμενικών συνθηκών σαν εργαλείο για ζύμωση της «αντίθετης άποψης» από όποιους, μέσα και έξω από το κόμμα, έχουν συμφέρον να αντιπαλέψουν τις θέσεις της ΚΕ, εργαλείο υπόσκαψης του κόμματος εντέλει, σ’ αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει πρόβλημα;
-Χ: Δίκιο έχεις, αλλά τι προτείνεις;
-Λ: Δεν προτείνω τη λήψη κανενός προληπτικού μέτρου. Επισημαίνω την παραβίαση των άγραφων κανόνων δεοντολογίας του κομματικού μέλους, και ο νοών νοείτω… Η στάση του κομματικού μέλους είναι πρωτίστως ζήτημα ήθους, ζήτημα κομματικού ήθους. Η εν γένει στάση, βέβαια. Όμως, ακόμη χειρότερα, εδώ πρόκειται για τη στάση τους απέναντι στο κόμμα. Πώς να στο πω; Εγώ, αν ήμουν Σκυλάκος, δεν θα έγραφα τις απόψεις μου στον δημόσιο διάλογο. Είναι ζήτημα ήθους πρωτίστως. Μέσα στο κόμμα, ναι, θα τις υπερασπιζόμουνα με επιμονή. Αλλά πιο έξω όχι.
-Χ: Συμφωνώ. Εκτός πια κι αν κανένας νομίζει ότι ο εαυτός του είναι πάνω από το κόμμα…
Εξουθενωμένοι από τέτοια ασυνήθιστα μακρά συζήτηση, ξανασκύψαμε στην εφημερίδα του ο καθένας. Ψάχνοντας ίσως κάποιον άλλον Σκυλάκο…
Από το ιστολόγιο του Λευτέρη Παπαδέα
Λυπάμαι φίλε μου αλλά θα διαφωνίσω με το νόημα του σωκρατικού διαλόγου που παραθέτεις, καλό θα ήταν όταν προκύπτουν δυσκολίες να μην αναμασάμε τα ίδια και τα ίδια πετί ηθικού κύρους των κομμουνιστών και ευθύνης και τάξης κλπ κλπ κλπ αλλά να δεχόμαστε τη διαπάλη. Δεν φτάνουν δηλαδή οι υπάρχοντες (και πολλοί σωστοί)περιορισμοί για τις διαδικασίες; πρέπει να ανησυχεί ο άλλος μήπως τυχόν παραβιάσει κανα άγραφο κανόνα. Η περίοδος του προσυνεδριακού είναι περίοδος ανοίγματος διαφόρων απόψεων στο κόμμα, τα κομματικά έντυπα καλώς ή κακώς (κάκιστα) γίνονται αντικείμενο ανάγνωστης πρώτα από κομματικά και κνιτικα μέλη και μετά από τον περίγυρο του κόμματος. Προφανώς και αν ο Σκυλάκος έχει μια Α άποψη για τις θέσεις του κόμματος έχει ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ (και όχι δικαίωμα) να τις εκθέσει μέσα στο κόμμα...αλλιώς τι του απομένει; μα φυσικά ο φραξιονισμός...
ΑπάντησηΔιαγραφή@Ούτε Καν:
Διαγραφή-Δεν διάβασες σωστά. Το κείμενο πουθενά δεν λέει να μην κατατίθονται οι διαφωνίες ΜΕΣΑ στο κόμμα. Ακριβώς το αντίθετο λέει.Φυσικά και είναι αναφαίρετο καταστατικό δικαίωμα η δημοσιοποίηση των απόψεων όλων.
Εκείνο που λέει το κείμενο είναι πως κάποια στελέχη έπρεπε να είναι πιο προσεκτικά στις δημόσιες τοποθετήσεις τους, γνωρίζοντας το πως θα χρησιμοποιηθούν αυτές στην παρούσα συγκυρία, και ανεξάρτητα από την δική τους πρόθεση.
Αν και ανοιχτά γενικό αυτό που λες, δε διαφωνώ. Παρόλα αυτά προτείνω να δώσουμε το benefit of the doubt στους διαφωνούντες (πλην αυτών που μιλησαν για τροσκιστικές,ναριτικες και καουτσικιες θεσεις)
Διαγραφή@Ούτε Καν:
ΔιαγραφήΔεν είπα να τους κάνουμε κάτι. Πως χρειάζεται περισσότερη υπευθηνότητα είπα....
Δηλαδή κατα τη γνώμη σας δεν πρέπει τα μέλη του κόμματος να παίρνουν θέση στο δημόσιο διάλογο και να τοποθετούνται μόνο μέσα απο τα όργανα του κόμματος.Αυτό όμως δεν υποβαθμίζει απο μόνο του το κύρος του διαλόγου και ακόμα χειρότερα δεν περιχαρακώνει τα μέλη απο τους φίλους του κόμματος?Κατά την εκτίμησή μου πρέπει να ενθαρρύνεται η συμμετοχή στο διάλογο με τις τοποθετήσεις των μελών (χωρίς να φοβόμαστε και την κριτική ακόμα σε θέσεις του κόμματος).Απο ένας διάλογο με θετική κριτική και επικοδομιτικές τοποθετήσεις το κόμμα μόνο κερδίζει!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή@ναυτικός:
ΔιαγραφήΌχι δεν θέλουμε να πούμε αυτό, κατάλαβες λάθος.
Κοίτα και την απάντηση στον "Ούτε καν", παραπάνω.
TRASH:Κατάλαβα τον προβληματισμό που εκφράσατε.διάβασα και την τοποθέτηση του Σκυλάκου και του Μπογιόπουλου και χαίρομαι που τοποθετούνται ανοικτά και χαίρομαι που το κόμμα δίνει την ευκαιρία στους φίλους και τα μέλη του μέσα απο τον προσυνεδριακό διάλογο να αντιπαραθέσουν τις απόψεις τους.Η κριτική και των δύο ανωτέρω συντρόφων είναι προσεκτική και καίρια πάνω σε ένα ζήτημα που θα καθορίσει την περαιτέρω πορεία του κόμματος και του εργατικού κινήματος γενικότερα.Πάνω σαυτό το ζήτημα οι όποιες τοποθετήσεις και διαφωνίες πρέπει να αναδειχθούν ώστε κατά το συνέδριο να παρθούν αποφάσεις που θα πάνε το κόμμα μπροστά.Τώρα όσον αφορά τον πόνο που πιάνει τους οπορτουνιστές και τους αστούς με την πορεία του κόμματος και την όποια εκμετάλευση στις εν λόγω διαφωνίες νομίζω δεν πρέπει να μας απασχολεί.οι έντιμοι κομμουνιστές παλεύουν για το κόμμα και το εργατικό κίνημα και υποστηρίζουν με θάρρος την αποψή τους με την ιδιότητα του μέλους ή φίλου και όχι σαν τους κατα καιρούς διασπαστές που τη μια ρίχνουν χολή και την άλλη κροκοδείλια δάκρυα.
ΔιαγραφήΌποιος έχει μία κοντινή σχέση με οργανωμένους κουκουέδες γνωρίζει πως μέσα στις τάξεις και στον περίγυρό τους έχουν αναπτυχθεί τρεις τάσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ. Οι «εργατιστές» που δεν έχουν καμία σχέση με Ιταλικό κίνημα operaio αλλά εκπροσωπούν τον τύπο του εργοστασιακού εργάτη που απεχθάνεται τον διανοούμενο μικροαστό.
Β. Τους «μετωπικούς» που πιστεύουν πως όλα τα μέλη του Κόμματος έχουν την ιδεολογική και πρακτική ικανότητα να σταθούν όρθια σε μία συνεχή καθημερινή συμβίωση με το πολύχρωμο κίνημα.
Γ. Τους «γεφυροποιούς» που προσπαθούν για την ενότητα του Κόμματος και για την οικονομία δυνάμεων και ανθρώπων.
Γύρευε τώρα τις «ποικιλίες» γύρω από αυτές τις κύριες γραμμές στράτευσης.
Η φίλη που δήλωνε «σταλινικιά» εννοώντας όλα αυτά που το αστικό περιβάλλον έχει δημιουργήσει για τον Στάλιν πως ήταν γιατί πρέπει να καθαρίσουμε και ορισμένους συντρόφους.
Ο κάποτε κνίτης οπαδός που φώναζε πως μόνο η δημοκρατία του Περικλή ήταν η προηγούμενη απόπειρα και πρέπει σήμερα να ξαναγίνει, ποιο ΕΑΜ και κυβέρνηση του βουνού;
Ο ειρηνοποιός και μεσολαβητής που έμπαινε ανάμεσα στον δογματικό που φώναζε του μαθηματικού πως η φιλοσοφία είναι πρώτη και μετά η πραγματικότητα. Ο Μαρξ φιλοσόφησε και η πραγματικότητα ακολούθησε τα προστάγματά του.
Βλέπω την ηγεσία σε ρόλο «γεφυροποιού» που συνθέτει την αντίθεση των δύο. Έχει πάρει μία επικίνδυνη κλίση τώρα τελευταία.
Βλέπω τους «εργατιστές» να έχουν δίκιο πως λείπουν οι εργάτες από το ΚΚΕ, αλλά αν το παρακάνουμε με χίλιους μπετοναρισμένους θα μείνουμε.
Βλέπω τους «μετωπιστές» σαν έτοιμους από παλιά να ξεχύνονται σε Λαϊκά Συμβούλια – που δεν υπάρχουν σήμερα – για να συνεπάρουν τα πλήθη.
Πολλά οράματα που αλληλοσυγκρούονται βλέπω.
@JIojio:
ΔιαγραφήΟπότε προφανώς μάλλον εγώ δεν πρέπει να έχω σχέση με "οργανωμένους ΚΚΕδες", αφού τίποτε από όλα αυτά δεν έχει υποπέσει στην αντίληψη μου.
Ούτε και φυσικά είναι κριτήριο για ο,τιδήποτε κάποια ατάκα που μπορεί να είχε πετάξει κάποιος κάπου κάποτε, που μπορεί και να ήταν επιρροή της ΚΝΕ.
Η ενότητα του κόμματος είναι πρωταρχική φροντίδα όσων συμμετέχουν σε αυτό. Από εκεί και πέρα, μετά την στροφή του '91 και την ανασυγκρότηση που ολοκληρώνεται στο 19ο συνέδριο, είναι λογικό κάποιοι άνθρωποι που είχαν διαπαιδαγωγηθεί ιδεολογικα την δεκαετία του '80 να μην μπορούν πλέον να ακολουθήσουν τις εξελίξεις.
Θέλω να πιστεύω πως στο τέλος οι περισσότεροι από αυτούς θα τα καταφέρουν και θα παραμείνουν κόντα στο Κόμμα γιατί εν τέλη θα κατανοήσουν τους αντικειμενικούς λόγους της στροφής, και όχι από απλό "κομματικό πατριωτισμό".
-Ενα όραμα υπάρχει, ο σοσιαλισμός! Ούτε πολλέ είναι, ούτε αλληλοσυγκρουόμενα.
-Και δεν γνωρίζω κάτι για "πολύχρωμο κίνημα". Εγώ ένα κίνημα ξέρω, αυτό της εργατικής τάξης που δεν μπορεί παρά να είναι κατακόκκινο και τίποτε άλλο.
-Και τι ακριβώς σημαίνει "τάση εργατιστών" σε ένα κόμμα που από το καταστατικό του αυτοπροσδιορίζεται σαν "κόμμα της εργατικής τάξης";
Θα συμφωνήσω, πως όταν βρίσκεσαι στον πύρινα ενός επαναστατικού κόμματος και βγεις να ανακοινώσεις θέσεις εντελώς διαφορετικές με την γραμμή του κόμματος , πρέπει να το σκεφτείς πολυ καλα διότι θα προκαλέσεις αναταράξεις . Ο Μπογιόπουλος κατα την γνώμη μου γνώριζε εκ των προτέρων τις πιθανές αντιδράσεις θετικές ή αρνητικές και εσκεμμένα προχώρησε . Γιατί ; Κατα την γνώμη μου δυο ειναι οι πιθανές εκδοχές . Η πρώτη ειναι πως θεωρεί ότι με την πολιτική που ακολουθεί το κόμμα οδηγείται στο γκρεμό άρα η επιστολή του ήταν κραυγή αγωνίας
ΑπάντησηΔιαγραφήή που το έκανε για να αυτοπροβληθει. Τι από τα δύο συμβαίνει δεν μπορώ να ξέρω, και μάλλον λίγοι το γνωρίζουν αυτό.
@kostas:
ΔιαγραφήΔεν νομίζω πως ο Μπογιόπουλος έχει ανάγκη προβολής, μια και είναι το πιο προβεβλημένο στέλεχος του κόμματος μακράν.
Νομίζω πως:
1)Τα πιστεύει όσα λέει
2)Είναι πολύ μπερδεμένος ο ίδιος, καθώς οι αντιφάσεις-παραλείψεις του κειμένου του, βγάζουν μάτι