Καλωσήλθατε στον Fadomduck2

To παρόν ιστολόγιο αποτελεί φυσική συνέχεια του Fadomduck στο οποίο θα βρείτε συλλογές κειμένων, παραπομπές σε ηλεκτρονικές διευθήνσεις με πολιτικά βιβλία και μουσική, καθώς και μια αρκετά μεγάλη συλλογή με αφίσσες από την Σοβιετική Ενωση (μέχρι και το 1956). Αρχείο με τα άρθρα του Fadomduck #1 θα βρείτε εδώ. O Fadomduck2 όπως και ο προκάτοχος του δηλώνει πως αν και ντρέπεται να κρύψει τις συμπάθειες του, δεν εκπροσωπεί καμμία συλλoγικότητα, παρά μόνο τον εαυτό του. Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του στο alepotrypa200@gmail.com

Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2012

Η θέση των ελλήνων τροτσκιστών απέναντι στο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ

Ομάδα ΕΛΑΣιτών
Ακολουθούν αποσπάσματα από σειρά άρθρων που δημοσιεύτηκαν στο "πολιτικό καφενείο" σε σχέση με την στάση των Ελλήνων τροτσκιστών κατά την περίοδο της κατοχής. Η κριτική αυτή αποτίμηση, παρουσιάζει ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον καθώς γίνεται από σκοπιά καθαρά "τροτσκιστική" (υπάρχουν σημεία που διαστρεβλώνονται οι θέσεις του ΕΑΜ σαν αποκλειστικά "εθνοπατριωτικές", και που προσπαθεί να μας πείσει πως οι Έλληνες τροτσκιστές δεν ακολουθούσαν την γραμμή του ...Τρότσκι!, ενώ και οι εκφράσεις "σταλινικοί" ή "δολοφόνοι της ΟΠΛΑ" δεν λείπουν από το κείμενο), και άρα τα ιστορικά στοιχεία που παραθέτει δεν μπορούν να αμφισβητηθούν από αυτήν την πλευρά. Οτι δηλαδή είναι παραποιημένα για να "διαβάλουν"
με οποιονδήποτε τρόπο τον ελληνικό τροτσκισμό.
Εμείς παρουσιάζουμε, χωρίς να σχολιάσουμε περισσότερο, τις θέσεις που οι ίδιοι οι τροτσκιστές είχαν εκφράσει στην κατοχή για το ΕΑΜ και τον ΕΛΑΣ. 

Η θέση απέναντι στο Αντάρτικο

Αλλά αν στο ζήτημα της υπεράσπισης της ΕΣΣΔ στον πόλεμο οι διαφορές ήταν αγεφύρωτες, στο ζήτημα του αντάρτικου οι δυο ομάδες των ελλήνων τροτσκιστών φαίνεται να συγκλίνουν. Και οι δυο τάσεις ήταν απολύτως αρνητικές απέναντι στις ανταρτικές μεθόδους. Οι «ντεφετιστές» (τάση Στίνα), προεκτείνοντας τη θέση τους απέναντι στη Σοβιετική Ένωση, θεωρούσαν το αντάρτικο ως μια αντιδραστική προέκταση των συμφερόντων της Μόσχας. Από μιαν άποψη η (λαθεμένη) θέση τους ήταν συνεπής με την (λαθεμένη) ανάλυση τους.
«Η θέση μας απέναντι του ΕΑΜ και του στρατού του, όπως και γενικά η θέση μας απέναντι του εθνικιστικού κινήματος ήταν αυστηρά καθορισμένη από τη θέση μας απέναντι του ιμπεριαλιστικού πολέμου»
Αγης Στίνας

βεβαιώνει ο Στίνας στις “Αναμνήσεις” του. Στην εισήγηση της ομάδας του στο ενοποιητικό συνέδριο των τροτσκιστών τον Ιούλιο του 1946, καθώς φούντωνε το δεύτερο αντάρτικο, ο ίδιος έγραφε:
«Ο ΕΛΑΣ, όπως και ο ΕΔΕΣ, ήταν στρατοί που συνεχίζανε στο εσωτερικό της χώρας τον πόλεμο εναντίον των γερμανών και ιταλών. Αυτό και μόνον αυστηρά καθορίζει τη στάση μας απέναντι τους. Συμμετοχή στο κίνημα αντίστασης με οποιοδήποτε πρόσχημα και με οποιοδήποτε δικαιολογητικό σημαίνει συμμετοχή στον πόλεμο»… «Όλη η δράση του ΕΑΜ στην Ελλάδα ήταν βαθιά αντιδραστική» αποφαινόταν. (σ.σ. Α. Στίνας, Αναμνήσεις, Αθήνα 1985, σελ. 386).
Φυσικά, δεν είδε και ούτε μπορούσε να δει, καμία επανάσταση να αναπτύσσεται στη διάρκεια της Κατοχής. «Ο πόλεμος έληξε και η επανάσταση πουθενά στον κόσμο δεν κάνει την εμφάνιση της» σημειώνει μελαγχολικά στις Αναμνήσεις του, σε μια επικριτική κορώνα κατά του Τρότσκι. Στο αποκορύφωμα της σύγχυσης που επικρατούσε στις τροτσκιστικες οργανώσεις, ο Στίνας εκλέχτηκε γενικός γραμματέας του ενοποιημένου τεταρτοδιεθνιστικού κόμματος, του ΚΔΚΕ (Κομμουνιστικό Διεθνιστικό Κόμμα Ελλάδας), που προέκυψε από τις συζητήσεις του 1946, για να αποχωρήσει λίγο αργότερα και να προσχωρήσει στον αναρχισμό.

Όμως, και οι αντίπαλοι του, που εξαπέλυαν μύδρους κατά του «ντεφετισμού», δεν είχαν διαφορετική θέση.
Και γι’ αυτούς, το Εαμικό κίνημα ήταν ένα «μικροαστικό, φύση αντιδραστικό κίνημα», μια προέκταση του πολεμικού βραχίονα των ιμπεριαλιστών «συμμάχων» με τον Στάλιν. Όπως θα γράψει ο Κ. Καστρίτης (Λουκάς Καρλιάφτης) ο οποίος στη διάρκεια της Κατοχής προσχώρησε στην οργάνωση του Στίνα συμφωνώντας με τις θέσεις του για το αντάρτικο, για να αποσχισθεί αργότερα:

«Έτσι, η δημιουργία του ΕΛΑΣ – ΕΑΜ κι ο ανταρτοπόλεμος ήταν μια προέκταση της σοσιαλπατριωτικής υπεράσπισης της αστικής Ελλάδας κι ένα είδος “αντιφασιστικού” (!) πολέμου κάτω απ’ την ηγεσία του “φασιστικού” καθεστώτος του Μεταξά "
Η βάση του κινήματος ήταν τα πληβειακά στρώματα της υπαίθρου. Μόνο η αφιονισμένη εθνικιστικά αγροτική τάξη μπορούσε να τροφοδοτήσει εθελοντικά, αλλά και στο όνομα της υποχρεωτικής στρατολογίας για την πατρίδα, το αντάρτικο κίνημα». (σ.σ. Κ. Καστρίτη, Ανταρτοπόλεμος και Αναθεωρητισμός, στον τόμο Τροτσκιστες και Πόλεμος, Αθήνα).

Τα ίδια έγραφαν και οι αυτοτιτλοφορούμενοι ως οπαδοί του Πουλιοπουλου, οι γνήσιοι, ας πούμε, «αντί-ντεφετιστές», η ομάδα του ΚΚΔΕ, με ηγέτη τον Χρ. Αναστασιάδη. «Μακριά από το προδοτικό ΕΑΜ, συγκροτείστε το δικό σας ταξικό μέτωπο πάλης», παρότρυνε τους εργάτες η Β’ Εθνική Συνδιάσκεψη του Κόμματος Κομμουνιστών Διεθνιστών Ελλάδας – ελληνικό τμήμα της 4ης Διεθνούς («Διεθνιστής» φύλλο 9, 10 Φλεβάρη 1944).
«Η προλεταριακή επανάσταση», έλεγε, «μέσα στη χώρα μας δεν είναι δυνατή χωρίς ν’ απομονωθεί το ΕΑΜ, δηλαδή το μέτωπο κεφαλαιοκρατίας – σταλινισμού, από τις μάζες, χωρίς να κερδηθούν οι εκμεταλλευόμενες μάζες στον ταξικό επαναστατικό αγώνα».
Κεντρικό καθήκον του επαναστατικού κινήματος ήταν, όπως το έθετε ο «Προλετάριος», η συγκρότηση του ενιαίου ταξικού μετώπου. Το ταξικό μέτωπο, σύμφωνα με τον «Προλετάριο» (Φύλλο 2, Γενάρης 1943) δεν θα μπορούσε να περιλαμβάνει το ΚΚΕ/ΕΑΜ που είχε σοσιαλπατριωτική θέση στο ζήτημα του πολέμου, αλλά «τις ταξικά εξελιγμένες τάσεις μέσα στο εργατικό κίνημα της χώρας μας. Αυτό ακριβώς είναι εκείνο που επιδιώκουμε σήμερα».

Στην πραγματικότητα το «ταξικό μέτωπο» για το οποίο αγωνίζονταν, ήταν μια συνεργασία ακροαριστερών επαναστατικών οργανώσεων, ασφαλώς αναγκαία, όχι όμως επαρκής. Πάντως δεν ήταν το «ενιαίο ταξικό μέτωπο» που πρότεινε η Κομμουνιστική Διεθνής (στην επαναστατική της φάση) και αργότερα η Τετάρτη Διεθνής. Το «ενιαίο ταξικό μέτωπο» κατά τους εμπνευστές του, Λένιν και Τρότσκι, ήταν μια τακτική που αποσκοπούσε να ενώσει το σύνολο της εργατικής τάξης στην αντιμετώπιση των μεγάλων ζητημάτων (π.χ. φασισμός), ώστε μέσα από την εμπειρία τους οι μάζες να ξεπεράσουν τις ρεφορμιστικές ηγεσίες. Στην περίπτωση της ελληνικής πολιτικής πραγματικότητας θα ταίριαζε περισσότερο η τακτική που ο Λένιν είχε συστήσει στους κομμουνιστές της Βρετανίας απέναντι στο Εργατικό Κόμμα, δηλαδή η κριτική υποστήριξη στο ΚΚΕ και η πάλη για το ξεσκέπασμα της πολιτικής που έδενε το αντάρτικο επαναστατικό κίνημα με την αστική τάξη. Μια επίμονη πάλη για ενδυνάμωση των θεσμών «λαϊκής αυτοδιοίκησης» και «λαϊκής δικαιοσύνης», για την ανάπτυξη τους ως οργάνων σοβιετικής εξουσίας σε ευθεία αμφισβήτηση της αστικής κυριαρχίας, συνδυασμένοι με μια επίμονη πρόκληση προς την ηγεσία του ΚΚΕ να σπάσει τους δεσμούς με την μπουρζουαζία και να παλέψει για την Εργατοαγροτική εξουσία και το σοσιαλισμό, ίσως μπορούσε να δώσει άλλη κατεύθυνση στην πάλη.

Αλλά οι Τροτσκιστές της Ελλάδας δεν έβλεπαν καν ότι η επανάσταση για την οποία αγωνίζονταν, ήταν παρούσα. Ότι πίσω από μια μορφή θολή και καλυμμένη από τον εθνικοαπελευθερωτικός μανδύα, το κίνημα των ένοπλων ανταρτών αμφισβητούσε την καπιταλιστική κυριαρχία και εξ αντικειμένου έθετε θέμα εξουσίας. Οι «παρακατιανοί που ξεσηκώθηκαν», κατά την έκφραση της Ρ. Β. Μπουσχότεν, δεν θα δέχονταν εύκολα να ξανασκύψουν το κεφάλι. Δεν ήταν η ταξική συνείδηση, που ασφαλώς έλειπε, αλλά η ίδια η λογική της ταξικής πάλης, οι αντικειμενικές αντιφάσεις, που έσπρωχναν τις εργαζόμενες μάζες της υπαίθρου και της πόλης στην επανάσταση και στη διεκδίκηση της εξουσίας.

Πίσω από τυπικά διεθνιστικές θέσεις και προπαγανδιστικά συνθήματα οι Τροτσκιστες εκείνης της εποχής δεν έβλεπαν την επανάσταση που μπροστά τους βρισκόταν σε εξέλιξη. Την περίμεναν να προβάλει από το μέλλον, καθαρή και αμόλυντη από μικροαστικά και εθνικιστικά στίγματα.
«Η επανάσταση που θα έλθει, θα γκρεμίσει σαν τραπουλόχαρτα τα σχέδια των αγγλοαμερικάνων ιμπεριαλιστών και των αξιοθρήνητων λακέδων τους», προέβλεπε ο «Προλετάριος» (Φύλλο 3 τέλη Γενάρη 1943).

Όχι μόνο δεν έβλεπαν την εξελισσόμενη επανάσταση, αλλά ήταν εχθρικοί απέναντι της.

Η πολιτική εκτίμηση του κινήματος Αντίστασης όπως την κατανοούσαν οι έλληνες Τροτσκιστες, ΄η τουλάχιστον η πλειοψηφία τους, καταγράφεται στο παρακάτω κείμενο που γράφτηκε στο τέλος του πολέμου και δημοσιεύτηκε στο Εσωτερικό Δελτίο της Διεθνούς Γραμματείας της Τέταρτης Διεθνούς τον Απρίλη του 1947 (τομ. 11 – Νο 14) (σ.σ. Τα αποσπάσματα παρατίθενται από άρθρο του Σάββα Μιχαήλ με τίτλο Ο Ελληνικός Τροτσκισμός και ο Ιμπεριαλιστικός Πόλεμος, στο περιοδικό «Κομμουνιστής», Νο 14, 1973, που εξέδιδε η ΕΔΕ – Τροτσκιστες, προκάτοχος του ΕΕΚ, τον καιρό της χούντας).

«…το κίνημα της Αντίστασης μπήκε στην υπηρεσία του πολέμου, του ιμπεριαλισμού, της εθνικής μπουρζουαζίας και της συντήρησης του καθεστώτος. Όλες οι μαχητικές ομάδες επίθεσης (Λαϊκή Πολιτοφυλακή, ανταρτικές ομάδες) με την εθνικιστική κι αντιδραστική στρατιωτική τους δράση μπήκαν τυπικά κι ουσιαστικά στην υπηρεσία του εθνικού καπιταλισμού και των ιμπεριαλιστικών επιτελείων και συνέβαλαν στην ανασύσταση του στρατού και του αστικού κράτους.
...
8. Η δράση του κινήματος της Αντίστασης με τα’ αντάρτικα, τα σαμποτάζ, τις εθνικές κινητοποιήσεις, λόγω της εθνικιστικής του φύσης, των αντικειμενικών στόχων που έθεσε, του ταξικού χαρακτήρα της ηγεσίας του και των μεθόδων πάλης που δέχτηκε, δεν έχει τίποτα το κοινό με την επαναστατική πάλη του προλεταριάτου και παραμένει απ’ άκρη σ’ άκρη αντιδραστικό κι αντεπαναστατικό. Η νίκη του σε διαφορές χώρες μετά την απελευθέρωση έδωσε ακόμα μια επιβεβαίωση της ορθότητας της εκτίμησης μας.
9. Το κίνημα της Αντίστασης… υπήρξε ένα τρομερό φρένο στην ανάπτυξη του επαναστατικού κινήματος, έσπρωξε τους στρατιώτες της κατοχής να δεθούν στο άρμα της μπουρζουαζίας της δίκης τους χώρας, υπόσκαψε και χτύπησε αντικειμενικά την ευρωπαϊκοί επανάσταση.
10. Απέναντι στο κίνημα Αντίστασης και ιδιαίτερα απέναντι στην ηγεσία του, το επαναστατικό κόμμα και προλεταριάτο κράτησαν και όφειλαν να κρατήσουν αυστηρά μια στάση ασυμβίβαστης εχθρότητας, αποκαλύπτοντας το βρωμερό τους εθνικιστικό και σοβινιστικό ρόλο…».
...
Ήταν απολύτως σωστή η κριτική που έκανε ο εξόριστος στο Παρίσι τροτσκιστής Γιώργος Βιτσώρης, ο όποιος μετείχε δραστήρια ως δυναμιτιστής στο κίνημα των μακί στη Γαλλία, σ’ ένα γράμμα που έστειλε το 1946 στους έλληνες Τροτσκιστες. (σημ. Πολιτικού Καφενείου: Το γράμμα του Γιώργου Βιτσώρη για το ΕΑΜ και τους Έλληνες Τροτσκιστες, θα το δημοσιεύσουμε στο Πολιτικό Καφενείο): 
«Πως μπορεί να διατείνεται κανείς ότι ο εργάτης που βγαίνει στο βουνό για να αποφύγει την υποχρεωτική εργασία, ο Εβραίος που παίρνει τα όπλα για να μην ψηθεί μέσα στο κρεματόριο, ο χωρικός που του πρόσφερε άσυλο και που, για να μη συλληφθεί παίρνει κι αυτός το δρόμο του βουνού, δεν είναι πράκτορες του αγγλοσαξονικού ιμπεριαλισμού; Και όταν αυτή η έξοδος προς τα βουνά αγκαλιάζει εκατομμύρια ανθρώπους στην Ευρώπη, βρίσκονται μαρξιστές που τους γυρίζουν την πλάτη και διακηρύχνουν ότι δεν έχουν τίποτα το κοινό με όλους αυτούς!». ...
...
Παντελής Πουλιόπουλος
Στην πλειοψηφία τους οι Τροτσκιστες είτε στέκονταν πλήρως απορριπτικοί έναντι του ΕΑΜ – ΕΛΑΣ, είτε σε άλλες περιπτώσεις άκριτα εντάσσονταν στις γραμμές του 
...
 Μερικές τροτσκιστικες – αρχειομαρξιστικές ομάδες, στην περιοχή του Αγρινίου και αλλού, επιχείρησαν να ιδρύσουν τις δικές τους ανταρτοομάδες, που όμως εξοντώθηκαν από τον ΕΛΑΣ. (σ.σ. δεν παρατίθονται στοιχεία)

Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει μια τεκμηριωμένη ιστορική μελέτη για τη δράση των τροτσκιστών στο ένοπλο κίνημα αντίστασης. Πέρα από τις τροτσκιστικες – αρχειομαρξιστικές ομάδες στην περιοχή των Καλυβιών Αγρινίου αναφέρεται η δράση τους στην Πωγωνιανή Ηπείρου. Εκεί, σύμφωνα με τον Παν. Νούτσο (σ.σ. Παν. Νούτσος, Η Σοσιαλιστική Σκέψη στην Ελλάδα, τομ. 3, Αθήνα 1993) ο Αρχειομαρξιστής Θωμάς Παπαδόπουλος σε συνεργασία με τον σπουδαστή Βαγγ. Πλιάκο συγκρότησε την ομάδα της Πωγωνιανής εκδίδοντας τη δακτυλογραφημένη εφημερίδα “Επαναστάτης” και σχηματίζοντας “ενιαίο μέτωπο” με το ΕΑΜ στις τοπικές εκλογές λαϊκών επιτροπών. Ο Θ. Παπαδόπουλος δολοφονήθηκε τον Ιανουάριο του 1944. (σ.σ. Στο ίδιο πρόσωπο αναφέρεται ο εκπρόσωπος της ΚΑΚΕ (Κομμουνιστικό Αρχειομαρξιστικό Κόμμα Ελλάδας) Ποντίκης, στις Συζητήσεις του ΚΚΕ με τις τροτσκιστικες οργανώσεις 15/12/1946. Ο ίδιος σημειώνει τη δράση του Αναστασίου πρώτου οργανωτή του αντάρτικου κινήματος Καλυβιών, που δολοφονήθηκε από τους σταλινικούς και επίσης, στη δράση ενός αλλού Παπαδόπουλου που είχε οργανώσει 500 αντάρτες στην περιοχή του Αμυνταίου, (σ.σ. δεν παρατίθονται σχετικά στοιχεία). Δίνει ακόμα ονόματα δολοφονημένων τροτσκιστών στη ΦθιωτιδοΦωκίδα, στο Αγρίνιο, στην Έδεσσα, Κοζάνη, Καβάλα, Θεσσαλονίκη, Αθήνα).

Σκόρπιες αναφορές γίνονται σε διαφορά κείμενα. Ο Θ. Χατζής σημειώνει αναφερόμενος στους Τροτσκιστες: «Έτσι η ομάδα αυτή – του Πουλιοπουλου – μολονότι αργότερα ο Πουλιόπουλος εκτελέστηκε από τους ιταλούς, είδε παθητικά την αντίσταση και εχθρικά την εθνική ενότητα. Μια άλλη ομάδα με επικεφαλής τον Αναστασιάδη, θεωρώντας αδύνατη την αντίσταση, στράφηκε προς την κατεύθυνση της μελέτης των προβλημάτων της μεταπολεμικής οργάνωσης της Ελλάδας και συνεργάστηκε με διάφορους σοσιαλιστές διανοούμενους. Μια άλλη ομάδα με τον Γρηγορογιάννη προσχώρησε στην ΕΛΔ (Ένωση Λαϊκής Δημοκρατίας με ηγέτη τον Τσιριμώκο που μετείχε στο ΕΑΜ). Τα περισσότερα από τα μέλη των τροτσκιστικών ομάδων προσχώρησαν στην αντίσταση και μπήκαν αργότερα στο ΕΑΜ. Πολλοί απ’ αυτούς αγωνίστηκαν με συνέπεια, ενώ μερικοί, μη μπορώντας να απαλλαγούν από τις προλήψεις και προκαταλήψεις τους, πέρασαν σε υπονομευτική δράση μέσα στις γραμμές του ΕΑΜ – ΕΛΑΣ». (σ.σ. Θανάσης Χατζής, Η Νικηφόρα Επανάσταση που Χάθηκε, τομ. Α, σελ. 50).

Δεν ξέρουμε τι είδους υπονομευτική δράση υπονοεί ο τότε γραμματέας του ΕΑΜ. Πάντως η περίπτωση του Σταυρού Βερούχη είναι αξιοσημείωτη όσο και ενδεικτική. Παλιός πολεμιστής στη Μικρασίας, πρόεδρος της ομοσπονδίας Παλαιών Πολεμιστών, ο Βερούχης ήταν στέλεχος των Αρχειομαρξιστών στην οργάνωση «Μπολσεβίκων Λενινιστών», στην οποία ηγείται ο Γιώργος Βιτσώρης, συντασσόμενος με τη θέση του Τρότσκι για την ίδρυση της Τέταρτης Διεθνούς. Όπως σημειώνει ο Γαβρίλης Λαμπάτος «Ο Βερουχης υποστήριζε (σε συζητήσεις με τους Τροτσκιστες της Αθήνας το 1943) ότι έπρεπε να συμμετέχουν στο Εαμικό κίνημα, να κάνουν προσπάθεια για δημιουργία αντάρτικων ομάδων σε μια περιοχή της Ελλάδας. Το 1943 εμφανίζεται ο ΕΛΑΣ στην περιοχή (της Ν. Ευβοίας). Τον Σεπτέμβριο του ’43 επιστρέφει στο χωριό του όπου εντάσσεται στο ΕΑΜ, διατηρώντας τις ιδιαίτερες απόψεις του. Δραστηριοποιείται στην οργάνωση των συνεταιρισμών, ενώ από τα πρώτα χρόνια της κατοχής πείθει τους χωριανούς του να λύνουν τις διαφορές τους, δημιουργώντας μορφές λαϊκών δικαστηρίων.

Ήδη έχει μαθευτεί ότι είναι παλιό μέλος του Αρχείου και συλλαμβάνεται. Λίγες μέρες αργότερα αφήνεται ελεύθερος. Εκείνες τις ημέρες γίνονται εκλογές για την ανάδειξη έθνοσυμβούλων της ΠΕΕΑ (23.4.44, 30.4.44). Στο χωριό πραγματοποιείται συνέλευση στην οποία συμμετείχαν πάνω από 2000 άτομα από όλα τα χωριά της περιοχής. Ο Βερουχης στην ομιλία του παραλλήλισε τους Γερμανούς με τους Άγγλους κατακτητές των Ινδιών και ανέπτυξε θέσεις που υποστήριζαν οι τεταρτοδιεθνιστές εκείνη την εποχή. Στην ψηφοφορία, παρότι δεν είχε προταθεί από την καθοδήγηση του ΕΑΜ, εκλέγεται πληρεξούσιος για το συνέδριο της ΠΕΕΑ. (σ.σ. Αναφέρεται ότι σε σύνολο 2000 ψηφισάντων ο Στ. Βερουχης ψηφίστηκε από τους 1900. Βλέπε στο Μ. Εμμανουηλίδης, Αιρετικές Διαδρομές, Αθήνα 2002, σελ. 66).

Υπέρ της συμμετοχής στο αντάρτικο του ΕΛΑΣ/ΕΑΜ, τάσσονταν η μειοψηφία των οπαδών του Πουλιοπουλου στην ΕΟΚΔΕ / ΚΚΔΕ και η Περιφερειακή Επιτροπή Πειραιά. Οι περισσότεροι απ’ όσους εντάχθηκαν στο ΕΑΜ εξοντώθηκαν από τους διώκτες της σταλινικής ΟΠΛΑ μαζί με πολλά μέλη της αριστερής πτέρυγας του ΚΚΕ, όπως αναφέρουμε σε προηγούμενες σελίδες. Αντίθετα, από τις στήλες του «Διεθνιστή» καυτηριάζεται η συμμετοχή αρχειομαρξιστικών οργανώσεων στο ΕΑΜ. Με τίτλο «Ο Αρχειομαρξιστικός κεντρισμός» ο «Διεθνιστής» της 6ης Οκτώβρη 1943 (Φύλλο 4) γράφει: «… σε μερικές περιφέρειες οι αρχειομαρξιστές μπήκανε στο ΕΑΜ (μέτωπο προδοσίας και ταξικής συνεργασίας) και τελευταία ακόμα το Αρχείο το συγκλόνισε μια ισχυρότατη τάση για είσοδο στο ΕΑΜ». Παρακάτω, κατηγορεί το Αρχείο γιατί «με επιστολή του στο σταλινικό κόμμα – που το χαρακτηρίζει σαν «κομμουνιστική δύναμη» - καλεί να συγκροτήσουνε κάποιο “ταξικό επαναστατικό μέτωπο πάλης”, ενισχύοντας έτσι μέσα στις μάζες με την πρόταση του τις ολέθριες αυταπάτες για τον τωρινό ΄η μελλοντικό ταξικό προσανατολισμό του πιο φανατισμένου εθνικιστικού κόμματος μέσα στη χώρα».

* * *

Υπήρχε και μια άλλη διάσταση στην πολιτική των τροτσκιστικών οργανώσεων τον καιρό της κατοχής, που αφορούσε στη μορφή του αγώνα. Για τους έλληνες Τροτσκιστες της κατοχής μόνο οι «προλεταριακές» μορφές ήταν αποδεκτές. Δέχονταν την ένοπλη επανάσταση μόνο στη μαζική της μορφή, όπως έγινε στη Ρωσία το 1917, - την οποία άσχημα κατανοούσαν – αλλά όχι τη δράση αντάρτικων ένοπλων ομάδων είτε στο βουνό, είτε στην πόλη. Ουσιαστικά επρόκειτο για έναν ιδιότυπο, μαχητικό ρεφορμισμό, που στη ρίζα του έκρυβε την υποτίμηση του ρόλου της αγροτιάς και την πλήρη σύγχυση των κινητήριων δυνάμεων της σοσιαλιστικής επανάστασης. Διάσπαρτες ανακοινώσεις στα φύλλα του «Προλετάριου» και του «Διεθνιστή» καταδικάζουν εκδηλώσεις σαμποτάζ ΄η δολοφονίες ανδρών των δυνάμεων Κατοχής ΄η δοσίλογων ως μικροαστικές μεθόδους… Ένας από τους παλαίμαχους του τροτσκιστικού κινήματος, ο Νίκος Ρεμπούτσικας, (σ. Πολιτικού Καφενείου: Ο σ. Νίκος είναι μέλος της Σ. Ε. του Πολιτικού Καφενείου) κρατούμενος στην Ακροναυπλία, μετά στη Μακρόνησο και αργότερα στη χούντα, με βεβαίωσε πως ακόμα κι όταν τις νύχτες πετούσαν προκηρύξεις ΄η έγραφαν συνθήματα στους δρόμους της γερμανοκρατούμενης Αθήνας, δεν κρατούσαν ούτε πιστόλι!!!

Ένας άλλος από τους παλαίμαχους κι από τα ηγετικά στελέχη της εποχής εκείνης, ο Λουκάς Καρλιάφτης (Κ. Καστρίτης), (σ. Π.Κ. ο σ. Λουκάς πέθανε πριν λίγες ημέρες πλήρης ημερών) απαντώντας σε επικρίσεις περί μη συμμετοχής στο κίνημα της Κατοχής γράφει: «Αποτελεί παραποίηση των γεγονότων η κατηγορία ότι δεν μπήκαμε στο κίνημα των μαζών. Ίσα ίσα. Μείναμε στις πόλεις, στο κίνημα των μαζών. Στις πρώτες απεργίες, το περισσότερο υπαλληλικές, βρεθήκαμε στις διοικήσεις τους. Σε μοναδική απεργία στους Γερμανούς (Μπετά πλοιαρίων) οι επικεφαλής τροτσκισταί κράτησαν μέχρι τέλους. Παλεύαμε με παράνομο τύπο και προκηρύξεις. Και πάνω απ’ όλα για τη μετατροπή του πολέμου σε εμφύλιο». (σ.σ. Άρθρο με τίτλο Και πάλι για το σοσιαλπατριωτικό χαρακτήρα της Εθνικής Αντίστασης, στον τόμο Τροτσκιστες και Πόλεμος, Μέρος Πρώτο, εκδόσεις Εργατικής Πρωτοπορίας).

Ο Στίνας, στις Αναμνήσεις του, περιγράφει επίσης τη δραστηριότητα της ομάδας του το φθινόπωρο του 1943 μετά την ανατροπή του Μουσολίνι: «Η ομάδα μας αναπτύσσει αυτές τις μέρες μια θυελλώδη δραστηριότητα. Χιλιάδες προκηρύξεις και φειγ – βολάν κυκλοφορούν. Ερχόμαστε σε επαφή με ευρύτερες μάζες. Μιλάμε σ’ αυτές τις μάζες για τα εργατικά συμβούλια της Ιταλίας και για την επανάσταση που άρχισε, και οι μάζες τα’ ακούν με συγκίνηση και ενθουσιασμό. Στα βίαια ανοίγματα των αποθηκών ενεργά συμμετέχουμε. Σύντροφοι μας σπάσανε μια αποθήκη στη οδό Μαυρομιχάλη γεμάτη από μακαρόνια αρίστης ποιότητας. Ο κόσμος κάνει ουρά και τα μακαρόνια μοιράζονται με τάξη, δίχως εκείνοι που τα μοίρασαν, να κρατήσουν τίποτε για τον εαυτό τους. Μια άλλη αποθήκη, με σαπούνια αυτή τη φορά, σπάσαμε στη Βάθη και τα σαπούνια μοιράζονται επίσης με τάξη και σειρά». (σ.σ. Α. Στίνας, Αναμνήσεις, σελ. 406).

Και είναι αλήθεια ότι συμμετείχαν στον αγώνα. Αλλά με μια πολιτική που βασιζόταν σε αφηρημένα προπαγανδιστικά συνθήματα, δεν γειωνόταν σε μια συγκεκριμένη ανάλυση της συγκεκριμένης κατάστασης και καθιστούσε τη δράση της επεισοδιακή και χωρίς προοπτική. Αγωνίζονταν και πέθαιναν, τραγουδώντας τη Διεθνή, όπως ο Μήτσος Σούλας και οι σύντροφοι του μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα της Καισαριανής. ΄Η έκαναν διεθνιστικό αντιπολεμικό κήρυγμα στους άνδρες του εκτελεστικού αποσπάσματος, όπως ο Παντελής Πουλιόπουλος που εκτελέστηκε μαζί με τους συντρόφους του στο Νεζερό.
...
Όμως, σε μια χώρα που βρισκόταν κάτω από τη μπότα της φασιστικής κατοχής, όπου οι ναζί αντιμετώπιζαν με τα πολυβόλα την παραμικρή μαζική εκδήλωση διαμαρτυρίας, η έμμονη στις παραδοσιακές μορφές δράσης του εργατικού κινήματος, απεργίες, διαδηλώσεις κλπ., δεν θαπρεπε να απολυτοποιείται. Αντίθετα με τη θέση του Τρότσκι και της Τέταρτης Διεθνούς, ακόμα και αυτές οι ομάδες των ελλήνων τροτσκιστών που υπεράσπιζαν τη Σοβιετική Ένωση, έδιναν απλώς πλατωνική υποστήριξη.

Ο ίδιος ο Πουλιόπουλος, αντίθετα από την πλειοψηφία των ελλήνων τροτσκιστών, μέσα από τις φυλακές εξέφραζε μια διαφορετική άποψη, όπως φαίνεται σε ένα από τα τελευταία κείμενα του, γραμμένο στις 29 Μάη του 1941, λίγο μετά τη γερμανική εισβολή. Στο σημείο 5 του κειμένου του με τίτλο «Η στιγμή του πολέμου και τα καθήκοντα μας», τονίζει: «5. Οργάνωση της αντίστασης στη μεταφορά στρατιωτών από τη χώρα για τα διαφορά μέτωπα του ιμπεριαλιστικού πολέμου, ασιατικά, ΄η αφρικάνικα, από τους Άγγλους ΄η τους Γερμανούς ιμπεριαλιστές». (σ.σ. Π. Πουλιόπουλος, ΚΕΙΜΕΝΑ για τον Πόλεμο, τη Δικτατορία, το Νέο Κόμμα, Αθήνα 1976, σελ. 222).




13 σχόλια:

  1. Μπαίνω στον πειρασμό της "χρονομηχανής" για μια αναδρομή σε παλιότερη συζήτηση εδώ:
    https://athens.indymedia.org/front.php3?lang=en&article_id=615277#618108

    Όπου στο τέταρτο σχόλιο από το τέλος τίθεται το ερώτημα πώς ερμηνεύεται "η εξόντωση [από τους "σταλινικούς" φυσικά] των μελών του Αρχείου του Μαρξισμού, το οποίο συμμετείχε ενεργά στην Εθνική Αντίσταση", έχοντας στο ίδιο σχόλιο προηγηθεί μια εισαγωγή "κατανόησης" της "εξόντωσης" των οπαδών του Στίνα και του Πουλιόπουλου...

    Στο τελευταίο σχόλιο τίθεται (ως απάντηση) το ερώτημα, μήπως η απορία μπορεί να απαντηθεί και από το γεγονός ότι υπήρχαν πολλοί "σταλινικοί" που δεν συμμερίζονταν τις ιδέες αυτής της εισαγωγής και ιδίως την εφαρμογή τους από θέσεις μάλιστα "ενεργού συμμετοχής στην Εθνική Αντίσταση"...

    Στη συνέχεια η συζήτηση συνεχίστηκε με "διευρυμένη θεματολογία" στα "κρυμμένα" αν θυμάμαι καλά (αν μπορεί κανείς να την ανακαλύψει έχει καλώς).

    Να υπογραμμίσω πως η παραπάνω παράθεση, με αφορμή το ερώτημα καποιου "αρχαίου", δεν φιλοδοξεί να αποτελέσει συνολική ιστορική ερμηνεία, παρά μόνο εως τον βαθμό που οι απόψεις του "αρχαίου" θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι απηχούν μια πλευρά της ιστορικής πραγματικότητας (πράγμα που δεν μπορώ να γνωρίζω αν ισχύει και πόσο).

    Ομως θα είχε ενδιαφέρον: Ο "αρχαίος", ας υποθέσουμε, "συμμετέχει ενεργά στην Εθνική Αντίσταση" και εφαρμόζει τις θέσεις που διατυπώνει στην εισαγωγή του σχολίου του, εξονόματος της Εθνικής Αντίστασης, και μάλιστα όχι εξονόματος των "αρχαίων" αλλά εξονόματος των "σταλινικών" (αυτονόητο αυτό το τελευταίο, έτσι δεν ειναι;)... Δεν είναι λοιπόν άραγε βέβαιο ότι θα υπήρχαν και "σταλινικοί" μη-διατεθειμένοι να "χρεωθούν" από τον "αρχαίο" τις απόψεις του και την εφαρμογή τους;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @AGIS:
      Το πόσο "ενεργή συμμετοχή στην εθνική αντίσταση" είχε, όχι μόνο το αρχείο αλλά και το σύνολο του ελληνικού τροτσκισμού, νομίζω πως διαγράφεται πεντακάθαρα στο από απάνω κείμενο. Η έντιμη θέση ενός Βιτσιώρη (που και αυτός έδρασε στην Γαλλία και όχι στην Ελλάδα) και ενός Πουλιόπουλου, που τουλάχιστον δεν πέρασε με το μέρος του φασισμού ανοιχτά (Σπέρας) ή συγκαλημένα (Στίνας), δεν αρκούν για να αποχαρακτηρίσουν την προδοτική στάση του συνόλου των Ελλήνων τροτσκιστών. Αλωστε ακόμη και από την ομάδα του Πουλιόπουλου, μόνο η μειοψηφία τάχθηκε υπέρ της εθνικής αντίστασης! Καμμία δεκαριά νοματαίοι το πολύ δηλαδή, λαμβάνοντας υπόψην τους αριθμητικούς συσχετισμούς της εποχής. -και αυτοί "πλατωνικά μόνο" όπως παραδέχεται ο κειμενογράφος.
      Τα παραπάνω νομίζω πως εξηγούν αρκετά καθαρά την στάση του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ απέναντι τους. Αλωστε έχουμε παραδείγματα "αρχείων" που όχι μόνο έγιναν δεκτοί από το ΚΚΕ, αλλά βρέθηκαν και σε εκλόγιμες θέσεις. Που σημαίνει πως κρίθηκαν αποκλειστικά από την στάση τους απέναντι στον υπερ πάντων αγώνα που δώθηκε εκείνο τον καιρό.
      -Στην τελευταία παράγραφο, περιγράφεις την "εισοδιστική τακτική" των τροτσκιστών ή κατάλαβα λάθος;

      Διαγραφή
    2. Υ.Γ.
      από τον διάλογο μεταξύ "αρχαίου" και "ναπωκάτι" στο ιντιμήντια, δεν κατάλαβα τίποτε...
      Το μόνο σίγουρο, αν θέλουμε να ξέρουμε τι λέμε, είναι πως τακτικές "αντάρτικου πόλης" περιλαμβάνονταν στο μενού των πρακτικών της αντίστασης.
      Το βιβλίο του Χανδρινού "ΟΠΛΑ το τιμωρό χέρι του λαού" είναι αρκετά διαφωτιστικό σε αυτό το ζήτημα.

      Διαγραφή
  2. Έχω ξαναπροσπαθήσει να διατυπώσω την άποψη ότι αποτελεί εννοιολογικό περιορισμό (προερχόμενο από ενός είδους αδιέξοδο "αναχρονισμό") και κατά κάποιο τρόπο "αποπροσανατολισμό", η χρήση του όρου "αντάρτικο πόλης" αποκλειστικά για την ΟΠΛΑ: Το αντάρτικο πόλης δεν ταυτίζεται με την ατομική τρομοκρατία και τις στοχευμένες εκτελέσεις. Τέτοια δραστηριότητα θα μπορούσε να υπάρχει χωρίς να θεωρείται καν "αντάρτικο". Κατ' εμέ το "υπόδειγμα" που διαθέτουμε ιστορικά (και χωρίς να "επαναληφθεί" στη συνέχεια) για το αντάρτικο πόλης είναι ο ΕΛΑΣ της Αθήνας που έδωσε πραγματικές μάχες (στο μέτρο των δυνάμεών του) εμποδίζοντας Γερμανούς και ταγματασφαλίτες να πατήσουν τις λαϊκές συνοικίες(σχετική βιβλιογραφία υπάρχει: Κωτσάκης, Μακρής, Κεπέσης).
    Στο βιβλίο του Χανδρινού έχω την αίσθηση ότι η δράση του ΕΛΑΣ της Αθήνας υποβαθμίζεται, όπως υποβαθμίζονται (αγνοούνται) και ιστορικά στοιχεία που καταδεικνύουν την έξαρση της δραστηριότητας της ΟΠΛΑ ως αποτέλεσμα της αντιστροφης έξαρσης της τρομοκρατίας και της επιδίωξης εξόντωσης του κινήματος κατά της παραμονές της "αλλαγής φρουράς" μεταξύ Γερμανών και Βρετανών... Κατά τα άλλα πρόκειται για αξιόλογη έρευνα και μελέτη.

    Ο Σπέρας νομίζω δεν μπορεί να "χρεωθεί" στον τροτσκισμό, εφοσον ήταν "αναρχοσυνδικαλιστής" απ' όσο γνωρίζω. Για τον Στίνα πάλι, από τα όσα γνωριζω, δεν θα μιλούσα για "συγκαλυμένο πέρασμα με το φασισμό": Ο Στινας (απ' όσα ξέρω) έδρασε στη βάση μιας καταρχήν ανεδαφικής για τον Β΄ΠΠ αντίληψης παρμένης ως καρμπόν από τον Α΄ΠΠ. Πρακτικά η δραστηριότητά του (καλέσματα σε γερμανούς στρατιώτες, ανοίγματα αποθηκών κλπ) θα μπορούσε να ΜΗΝ έρχεται σε αντίθεση με τη δράση του εθνικοαπελευθερωτικού κινήματος, όμως σ' αυτό στάθηκε εμπόδιο και η δική του ιδεολογικο-πολιτική στάση και ο δογματισμός του. Αυτό είναι το δικό μου γενικό συμπέρασμα για τον Στινα και τη σχέση του με την Εθνική Αντίσταση.

    Το σχόλιο με τον "αρχαίο" έχει να κάνει όχι απλά με τον "εισοδισμό" γενικά, αλλά με μια εντελώς ιδιαίτερη αντίληψη εισοδισμού: Την αντίληψη που όλες τις συγκεκριμένες "εισοδιστικές" επιδιώξεις της τις εφαρμόζει χρεώνοντάς τες στους "σταλινικούς", τους οποίους και "κατανοεί" ως το σημείο που οι "σταλινικοί" παύουν να "κατανοούν" τις επιδιώξεις αυτές και την εφαρμογή τους, οπότε ξαφνικά ο "εισοδιστής" αναρωτιέται γιατί άραγε οι "σταλινικοί" τον "εξοντώνουνε".
    Δεν πειράζει αν δεν "κατάλαβες τίποτα". Μάλλον το ολο θέμα αυτού του παλιού διαλόγου "αντικειμενικά" δεν αξίζει τον κόπο για περισσότερες επεξηγήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @AGIS:
      -Πράγματι, πιθανόν η χρήση του όρου "αντάρτικο πόλης" να μην είναι ακριβής όσο αφορά την δράση της ΟΠΛΑ. Με έχει προβληματίσει και εμένα το ποιός όρος θα έπραπε να χρησιμοποιήται σε σχέση με την δράση της ΟΠΛΑ. Ο αναχρονισμός που επισημαίνεις έγινε οστώσο συνειδητά, καθώς ούτε ο όρος "ατομική τρομοκρατία" είναι ορθός, όταν αφορά οργανικό κομμάτι ενός μαζικότατου κινήματος όπως το ΕΑΜ.
      -Ο Σπέρας μάλλον στο τροτσκιστικό ρεύμα μπορεί να χρεωθεί κοιτώντας την βιογραφία του, αφού εκτός των άλλων έχει υδρίσει και πολιτικό κόμμα (http://parekklisi.wordpress.com/2011/01/06/speras/). Η "χρησιμοποίηση" ή υιοθέτηση του από τους αναρχικούς, οφείλεται στην αγωνία τους να βρουν ιδεολογικούς προγόνους και "κινηματική παράδοση" σε μία χώρα, στην οποία ουσιαστικά υφίστανται σαν κίνημα μόλις από την δεκαετία του '80.
      -Για τον Στίνα τα πράγματα είναι πολύ απλά. Στις συγκεκριμένες συνθήκες η αντιπαλότητα στην αντίσταση, σήμαινε αβάντα στον φασισμό και τίποτε άλλο. Αυτό νομίζω πως είναι ξεκάθαρο. Αλωστε την συκοφαντία και τον πόλεμο στο ΕΑΜικό κίνημα, τα συνέχισε με τα βιβλία του για δεκαετίες αργότερα. Οσο για την πολιτική προπαγάνδα στους Γερμανούς στρατιώτες, έκανε (και πολύ πιο αποτελεσματικά μάλιστα) και ο ίδιος ο ΕΛΑΣ (http://fadomduck2.blogspot.gr/2012/10/blog-post_28.html),
      Αρα προφανώς το πρόβλημα του στην πραγματικότητα δεν ήταν ο υποτιθέμενος "εθνικισμός" του ΕΑΜικού κινήματος, αλλά η ένοπλη αντίσταση που αυτό προέβαλε στον φασισμό. Η δήθεν "ουδέτερη" θέση του, την μαχητικότητα του ΕΛΑΣ σκόπευε (και είχε και περισσότερες πιθανότητες) να υποσκάψει, και όχι της βέρμαχτ. Για αυτό μίλησα για συγκαλυμένη συνεργασία με τον φασισμό.
      -Στο συγκεκριμένο βιβλίο ο Χανδρινός μιλάει ειδικά για την ΟΠΛΑ. Σε άλλη μονογραφία του για τον ΕΛΑΣ, αφιερώνει μεγάλο μέρος στον ΕΛΑΣ Αθήνας, και ιδιέταιρα στην μάχη του Δεκέμβρη.
      -Νομίζω πως τωρα κατάλαβα τι εννοούσες...

      Διαγραφή
  3. Από parekklisi: "Ο Κώστας Σπέρας, έξω πια από το ΣΕΚΕ, αλλά μέσα στη ΓΣΕΕ, οδηγείται στην ίδρυση ενός νέου αριστερού κόμματος, με τίτλο Ανεξάρτητο Εργατικό Κόμμα (ΑΕΚ). Δημοσιογραφικά, εκδίδει την εφημερίδα; «Νέα Ζωή»."

    Μιλάμε για αρχές του 1920, ακόμα δεν υπάρχει "τροτσκισμός", ούτε φαίνεται κάτι τέτοιο στο κείμενο, άλωστε γράφεται για πιθανή σύνδεση του Σπέρα με την αστυνομία το 1924. Στα όσα γράφεις για τη "χρησιμοποίηση" ή υιοθέτηση του από τους αναρχικούς" δε διαφωνώ: Ο λεγόμενος "αναρχοσυνδικαλισμός" άλλωστε δεν ταυτίζεται με τον αναρχισμό, ως έννοια περιλαμβάνει επίσης και την τάση "πέραν πάσης πολιτικής επιρροής" που είχε υποστηρίξει ο σπέρας στην ίδρυση της ΓΣΕΕ (σε αντιδιαστολή με το "πέραν πάσης αστικής επιρροής" που επικράτησε), που καταλήγει στον στενό οικονομισμό και εν τέλει στην αστική επιρροή.

    Η εμπάθεια που επέδειξε ο Στίνας κατά του ΚΚΕ μετά τη διαγραφή του υπήρξε αβυσσαλέα. Και καθόρισε και τη στάση του και στην κατοχή. Όμως δεν παύω να θεωρώ ότι οι αφετηρίες του δεν είχαν καμία σχέση με "συγκαλυμένη συνεργασία με το φασισμό" αλλά προέρχονταν από δογματική κατανόηση της στάσης των κομμουνιστών στον Α'ΠΠ. Ανήκε ουσιαστικά σε αυτούς, στους οποίους ο Λένιν στη διάρκεια του Α΄ΠΠ δεν έπαυε να τονίζει ότι η αντιθεση αφορά τον συγκεκριμένο ιμπεριαλιστικό πόλεμο και όχι κάθε πόλεμο γενικά. Τώρα το τι σήμαινε αντικειμενικά η στάση του άλλο θέμα.

    Δεν το ήξερα ότι ο Χανδρινος έχει μονογραφια για τον ΕΛΑΣ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @AGIS:
      -Για τον Σπέρα, σωστή η παρατήρηση σου πως ο όρος "τροτσκιστής" δεν είναι ακριβής. Ανήκει όμως στο ευρύτερο αυτοαποκαλούμενο ρέύμα της "αριστερής αντιπολίτευσης στο ΚΚΕ", ομοίως με τους τροτσκιστές οπότε -καταχρηστικά το ομολογώ- τον κατέταξα εκεί. Αλωστε ούτε για το "αρχείο" ο όρος "τροτσκιστές" είναι απόλυτα ακριβής.
      -Για τον Στίνα:
      Ούτε είμαι ψυχολόγος, ούτε με ενδιαφέρει να γίνω για να εξετάσω τα ψυχολογικά κίνητρα που οδήγησαν τον Στίνα και πλοιάδα άλλω τροτσκιστών στην προδοσία του λαού και της εργατικής τάξης
      . Ιστορικά ο Στίνας αντιπαρατέθηκε με το ΕΑΜ, ακριβώς την ώρα που το τελευταίο ήταν μπροστάρης, σε έναν αγώνα -κυριολεκτικά ύπαρξης, για τον λαό μας. Αυτό αντικειμενικά τον κατατάσει στους συμμάχους του φασισμού. Επιβεβαιώνει ακόμη με μία ιστορική ειρωνία, τις κατηγορίες των δικών της Μόσχας ενάντια στους τροτσκιστές λίγα χρόνια νωρίτερα.
      -Η μονογραφία του Χανδρινού για τον ΕΛΑΣ:
      Εκδόσεις "Στρατιωτική Ιστορία"(!!)/2011/ ΕΛΑΣ ο μεγαλύτερος στρατός της εθνικής αντίστασης/ Τόμοι Ι και ΙΙ
      Ισως κάποια στιγμή ανεβάσω κάτι...

      Διαγραφή
  4. Φιλολογικά συνεχίζω, αν δε σε κουράζω:
    "Αλωστε ούτε για το "αρχείο" ο όρος "τροτσκιστές" είναι απόλυτα ακριβής".
    Σωστά, αν και το "αρχείο" για ένα διάστημα είχε γίνει επίσημο ελλ. τμήμα της "4ης Διεθνούς". Όμως τελικά για ποιον είναι ο όρος "τροτσκιστές" απόλυτα ακριβής; Όπως γράφεις για τον αναρχισμό (σε σχέση με το Σπέρα) και την αγωνία του να βρει αναφορά στο παρελθόν, κάπως έτσι κι ο "τροτσκισμός" είχε εκείνα τα χρόνια αγωνία να αποκτήσει διεθνη αναφορά και "αδελφές οργανώσεις" σε κάθε ξεχωριστή χώρα...
    Για τον Στίνα δεν το πάω στο ψυχολογικό. Απλά έχω τη γνώμη ότι η "αντικειμενική" του δραστηριότητα δεν ερχόταν σε αντίθεση με το κίνημα της αντίστασης και θα μπορούσε να διεξάγεται παράλληλα χωρις βλάβη. Κι ήταν ο υποκειμενισμός του Στινα αυτός που τον έφερνε σε αντίθεση.
    Ο ίδιος περιγράφει στην αυτοβιογραφία του πώς άνοιγε με κόσμο της γειτονιάς μια αποθήκη για να μοιραστούν τα τρόφιμα, όταν ήρθε κάποιος από την ΕτΑ ζητώντας ένα μέρος των τροφίμων για τον ΕΛΑΣ. Ο Στίνας δεν αρκέστηκε σε μια ευγενική άρνηση που θα μπορούσε ακόμα κι αυτή να σταθεί χωρίς εν πάση περιπτώσει να έχει χαρακτήρα "σύγκρουσης", αλλά έβγαλε αυτοσχέδιο λόγο κάνοντας τον κόσμο να γελά με τον "άσχετο" που ήρθε να ζητήσει τρόφιμα για τους άσχετους αντάρτες κλπ. Εν πάση περιπτώσει δεν επιμένω παραπάνω, ίσως πρόκειται για προσωπική μου "αδυναμία" καθώς διαβάζοντας την αυτοβιογραφία του είχα εκτιμήσει τη δράση του και τον ζωντανο αυθορμητισμό του οσο ήταν στο ΣΕΚΕ/ΚΚΕ κι ειχα στενοχωρηθεί με τη διαγραφή του και την κατοπινή του εμπάθεια θεωρώντας ότι αν αυτή έλειπε θα μπορούσε η σχέση να είναι γονιμότερη. Αυτή η εμπάθεια είναι που τον κάνει να γράφει κι ό,τι γράφει για το Σπέρα νομίζω και γενικά σε κάθε περίπτωση αντιδικίας κάποιου με το ΚΚΕ να "αθωώνει" τον άλλο και να "ενοχοποιεί" το ΚΚΕ.




    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για τον Στίνα είμαι κάθετος. Από την στιγμή που συνειδητά (το τονίζω), υπέσκαπτε τον ένοπλο αγώνα που βρισκόταν σε εξέλιξη, ήταν σε ευθεία αντιπαράθεση με το ΕΑΜ.
      Και η ευθεία και συνειδητή υπόσκαψη του αγώνα, στην κατοχή δεν μπορούσε να σημαίνει τίποτε άλλο από συνειδητό δωσιλογισμό.
      Εδώ δεν μπορώ να δώσω ελαφρυντικά.
      Και σιγουρα η αυτοβιογραφία κάποιου, δεν είναι το ασφαλέστερο τεκμήριο για να κριθεί.
      Αλωστε και την βιογραφία του Μουσολίνι να διαβάσεις, και αυτός διακρίνοταν για τον "ζωντανό αυθορμητισμό του" και την πολύμορφη επαναστατική δράση του σαν μέλος του ΣΚ Ιταλίας, πράγμα που καθόλου δεν τον εμπόδισε βέβαια να εξελιχθεί μετέπειτα σε "Ντούτσε"...

      Διαγραφή
  5. Ενδιαφερουσα αναρτηση.Γιατι ενω στον Α ΠΠ ριχτηκε το συνθημα της μετατροπης του εθνικου πολεμου σε εμφυλιο και ο χαρακτηρας του πολεμου θεωρηθηκε ιμπεριαλιστικος στον Β ΠΠ δοθηκε ο χαρακτηρισμος αντιφασιστικος και το ΚΚΕ προετρεψε το λαο να στηριξει την πολεμικη προσπαθεια που απροθυμα ανελαβε και τελικα προδωσε η κυβερνηση Μεταξα?Ευχαριστω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος4 Νοεμβρίου 2012 7:30 μ.μ.
      -Επί του διαδικαστικού:
      πάνω από την φόρμα σχολιασμού, υπάρχει η διευκρίνηση "Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου, άν δεν υπάρχει εγγραφή στον blogger ή άλλη διαδυκτιακή υπηρεσία (βλέπε όροι σχολιασμού στο πάνω μέρος της σελίδας).
      Ανώνυμα και υβριστικά σχόλια μπορούν να διαγράφονται χωρίς άλλη προειδοποίηση."
      Το σχόλιο σου λοιπόν δημοσιέυεται κατ'εξαίρεση, και το επόμενο σχόλιο χωρίς ψευδώνυμο, θα διαγραφεί χωρίς άλλη προειδοποίηση.
      Η ερώτηση αφορά το γιατί δεν χαρακτηρίστηκε αντιφασιστικός ένας πόλεμος (Α'ΠΠ)που άρχισε και τέλειωση πριν την εμφάνιση του φασισμού, ή κάτι άλλο;

      Διαγραφή
  6. η ερωτηση αφορα το γιατι ο Β ΠΠ δεν χαρακτηριστηκε ως ιμπεριαλιστικος και συνεπως δεν χαραχθηκε η ιδια τακτικη με τον πρωτο απο το διεθνες κομμουνιστικο κινημα. ΚΑΧΥΠΟΠΤΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @ΚΑΧΥΠΟΠΤΟΣ:
      Λοιπόν και για να βάζουμε τα πράγματα στην θέση τους,
      -Ο Β'ΠΠ χαρακτηρίστηκε ιμπεριαλιστικός πόλεμος, καθώς τέτοιος ήταν για όλους τους άλλους συμμετέχοντες σε αυτόν, πλην της ΕΣΣΔ.
      Αυτό είναι το ένα κομμάτι.
      Αφού λοιπόν ήταν τέτοιος, ρωτάς γιατί αντιμετωπίστηκε με διαφορετικό τρόπο από ότι ο Α'ΠΠ, αν κατάλαβα σωστά.
      -Αρχικά δεν είναι σωστό πως στον δεύτερο μεγάλο πόλεμο δεν έπεσε το σύνθημα της μετατροπής του σε εμφύλιο. Αυτή ακριβώς ήταν η γραμμή που αφορούσε τις χώρες του άξονα, και που εφαρμόστηκε μάλιστα με περισσότερη ή λιγότερη επιτυχία σε μία σειρά από αυτές (Ιταλία, Κροατία, Βουλγαρία, Αλβανία, Γαλλία του Βισί, κλπ)
      Εσύ ρωτάς γιατί αυτή η γραμμή δεν ήταν γενικευμένη.
      Στο ένα μέρος απάντησα πριν. Γιατί υπήρχαν δύο νέα δεδομένα σε σχέση με τον Α'ΠΠ. Το ένα ήταν η ύπαρξη του φασιστικού φαινομένου, και της δημιουργίας του αντι-κομιντέρν σύμφωνου (Γερμανία-Ιταλία- Ιαπωνία), που ήδη διαφοροποιούσε ποιοτικά την μία πλευρά των εμπολέμων. Η γραμμή του αντιφασιστικού μετώπου, υπήρχε και εφαρμόστηκε άλωστε αρκετά ΠΡΙΝ την έναρξη του πολέμου, όπως μπορούμε να διαπιστώσουμε από τον Ισπανικό εμφύλιο. Δεν είναι τυχαίο πως το ΚΚΕ έδωσε γραμμή για "με κάθε θυσία αντίσταση" ήδη από την 28η Οκτώβρη του 1940, δηλαδή αρκετά ΠΡΙΝ την είσοδο της ΕΣΣΔ στον πόλεμο.
      -Το άλλο είναι η συμμετοχή για πρώτη φορά ενός εργατικού κράτους στον πόλεμο, που θα αρκούσε και από μόνη της για να αλλάξει τον χαρακτήρα του.
      Αλλά τόσο από το ψευδώνυμο, όσο και απόν τρόπο που παραθέτεις την ερώτηση, νομίζω πως ήδη έχεις άποψη. Γιατί δεν την εκθέτεις να βοηθήσεις στον γενικότερο προβληματισμό;

      Διαγραφή

Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου, άν δεν υπάρχει εγγραφή στον blogger ή άλλη διαδυκτιακή υπηρεσία (βλέπε όροι σχολιασμού στο πάνω μέρος της σελίδας).
Ανώνυμα και υβριστικά σχόλια μπορούν να διαγράφονται χωρίς άλλη προειδοποίηση.