κλικ για μεγέθυνση |
Το βιβλίο του Τάσου Δαρβέρη ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ διαρκεί όσο και η χούντα των συνταγματαρχών 1967-1974 . Το είχα πρωτοδιαβάσει αμέσως μετά την B' έκδοση του το 2002. Αναφέρεται στην διάρκεια της δικτατορίας, και με έναν πολύ ανθρώπινο, σε αρκετά σημεία αυτοσαρκαστικό, και αντί-ηρωικό τρόπο, στις εμπειρίες του συγγραφέα από την αντίσταση, την παρανομία, τα βασανιστήρια, την φυλακή,και τις άλλες "ομορφιές" της επταετίας. Το θυμήθηκα, -μαύρη επέτειος σήμερα, και αναδημοσιεύω την παρουσίαση του από το πολιτικο καφενείο
Όταν
η κυβέρνηση και η αστυνομία μαζί με τα ΜΜΕ και την συντριπτική
πλειοψηφία της αστικής τάξης βρίσκονταν στο έργο της αναδιάταξης της
δημοκρατίας τους μετά το τέλος του τέλους της μεταπολίτευσης, το βιβλίο
του Δαρβέρη βρίσκονταν στο
τυπογραφείο όπως φαίνεται από τον πρόλογο των Αντώνη Λιάκου και
Γιάννη Παπαθεοδώρου. Ο Αντώνης Λιάκος που καταπιάνεται με το θεωρητικό
μέρος του βιβλίου αφήνει την εντύπωση ότι θέλει να δικαιολογήσει την
σοσιαλδημοκρατική μετάλλαξη μεγάλης μερίδας των αντιδικτατορικών. Αφήνει
μια
πνοή ματαιότητας. Έτσι ο πρόλογος -πολιτικό μνημόσυνο σ' ένα φίλο
ίσως, λειτουργεί διαστρεβλωτικά της ουσίας του αποθανόντος που αν μη τι
άλλο ο ίδιος θεωρούσε την πράξη του αδιάσπαστη της θεωρητικής του
κατάστασης. Ας είναι. Σημειολογικά θα μπορούσε να πει κανείς ότι η
ιστορία
ταυτόχρονα ετοιμάζει τις απαντήσεις στα ζητήματα που βγαίνουν στο
προσκήνιο για να λυθούν.
Σε
μια περίοδο που η λυσσώδης επίθεση της νεοφιλελεύθερης αστικής τάξης με
όπλα πολλαπλής προέλευσης και εφαρμογής θέλει την αποσιώπηση όλων των
αναφορών σε λαϊκές ιστορίες το βιβλίο του Δαρβέρη λειτουργεί ως δυνατός
ήχος, ως κοντραμπάντο
μνήμης. Καλεί σε μια επιστροφή της σκέψης των μαζών στις δικές
τους μάχες εναντίον όλων εκείνων που ζητούν την καταστροφή της εργατικής
τάξης και των φτωχών στρωμάτων του λαού.
Ο
Τάσος Δαρβέρης γεννήθηκε το 1944 στη Θεσσαλονίκη σε πλούσια οικογένεια
μεγαλοπαράγοντα της Δεξιάς. Σπούδασε στο Αμερικάνικο Κολέγιο και στη
συνέχεια Φυσική στο περίφημο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϋ. Με την επιστροφή
του στην Θεσσαλονίκη συνέχισε
στο Πανεπιστήμιο και μπήκε στην αντιδικτατορική πάλη, ως μέλος
αρχικά της Νεολαίας Λαμπράκη. Στη συνέχεια έγινε στέλεχος φιλο-μαοϊκής
ομάδας και ήταν ιδρυτικό μέλος της ΠΠΣΠ και μέλος της συντακτικής ομάδας
του περιοδικού «Σπουδαστικός Κόσμος». Μετά το πραξικόπημα του 1967
καταδικάστηκε και όταν εξέτισε την οκτάμηνη φυλάκισή του πήρε
μέρος στην οργάνωση «Λαϊκή Πάλη» στην οποία συμμετείχαν τροτσκιστές,
γκεβαρικοί, μαοϊκοί, μέλη του Ρήγα Φεραίου και οπαδοί του ΚΚΕ. Ο
ηγετικός πυρήνας και τα περισσότερα μέλη της οργάνωσης συνελήφθηκαν τον
Σεπτέμβριο του
1969 και καταδικάστηκαν σε ισόβια. Το 1972 αποφυλακίστηκε
προσωρινά για λόγους υγείας και το 1973 διέφυγε στο εξωτερικό. Όταν
επέστρεψε στρατεύτηκε για να συνεχίσει μετά την απόλυσή του την
επαναστατική του δράση βοηθώντας στη Νικαράγουα στην Κούβα και στη
Σερβία αλλά και
συμπαραστεκόμενος στους Παλαιστίνιους και στους Κούρδους. Όπως
αναφέρεται στον πρόλογο, ο Δαρβέρης πριν την αυτοκτονία του στις 20 Μάη
του 1999 «πλήρωσε το τίμημά του στους επιτήδειους του Πατριωτικού ΠΑΣΟΚ
και όταν με τους βομβαρδισμούς στο Βελιγράδι, δηλαδή στο κέντρο των
Βαλκανίων, ο
κόσμος που ξέραμε φαινόταν να είχε αναποδογυριστεί οριστικά,
κλείστηκε στη σιωπή του, έκλεισε την τηλεόραση, σταμάτησε να ακούει
ειδήσεις, να διαβάζει εφημερίδες». Ο συγγραφέας είχε δεχτεί, όντας
τελείως ανυποψίαστος, πράκτορα μυστικών υπηρεσιών που προσφέρθηκε να
μάθει για τον
αντιδικτατορικό αγώνα και να χρηματοδοτήσει το βιβλίο του .
κλικ για μεγέθυνση |
Ο
αναγνώστης λοιπόν μέσα από μια αριστουργηματική γραφή θα βρεθεί
ουσιαστικά μέσα σε μια εποχή που κλονίζεται μεν ως προς την ποσότητα και
την ποιότητα της παρουσίασής της από τους μεταλλαγμένους αλλά ανήκει
στην ιστορική συνείδηση των μαζών.
Μπορεί ο Δαρβέρης να αυτοκτόνησε γιατί βρέθηκε σε πολιτικό
αδιέξοδο και πλήρωσε τις πανουργίες της ιστορίας με τη ζωή του αλλά το
βιβλίο με τις περιγραφές του είναι παρακαταθήκη και σπουδή για όποιον
ενδιαφέρεται ουσιαστικά για την υπόθεσης της κοινωνικής απελευθέρωσης .
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ι. ΚΑΤΣΑΓΑΝΗΣ
Πηγή: Πολιτικο καφενείο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Tα σχόλια στο μπλοκ πρέπει να συνοδεύονται από ένα ψευδώνυμο, ενσωματωμένο στην αρχή ή το τέλος του κειμένου, άν δεν υπάρχει εγγραφή στον blogger ή άλλη διαδυκτιακή υπηρεσία (βλέπε όροι σχολιασμού στο πάνω μέρος της σελίδας).
Ανώνυμα και υβριστικά σχόλια μπορούν να διαγράφονται χωρίς άλλη προειδοποίηση.